KRISTIANSAND: — Dette kan nok kalles en kursendring for boligpolitikken. Vi vil heller bygge ut nye områder enn å fortsette fortettingen i Kristiansand, sier KrFs ordførerkandidat ved høstens valg, Jan Oddvar Skisland.Fra 1996 har det vært kommunens politikk at 60 prosent av nye boliger i Kristiansand skal komme som fortetting i eksisterende boligområder. Siden er prosentsatsen forlatt, men prinsippet om fortetting er fortsatt styrende. Bakgrunnen for det er nasjonale og globale føringer fra Agenda 21, som legger vekt på å få ned transportkostnadene i tettbygde strøk.- Jeg synes man har latt fortettingen gå for langt, og partiet har veldig begrenset tro på fortetting. Vi vil ikke stoppe all framtidig fortetting, men vil være varsom med det, sier Skisland.Årsaken er at KrF mener det er uheldig å bo for tett, særlig for barn og unge.- Barn og unges mulighet for bevegelse, lek og aktivitet er viktigere enn det noen gang har vært. Poenget er at det skal være god plass der folk bor. Det er noe av det viktigste for livskvaliteten, sier Skisland.- Men dette gir større kostnader til vann, vei og kloakk?- Ja, men jeg er usikker på hvor tungtveiende det argumentet er. Hvis man bygger relativt konsentrert i nye boligområder hvor mange koples til samme ledningsnett, tror jeg dette kan bli like økonomisk. Det er også mange ulemper knyttet til overbelastning av gamle nett ved fortetting, sier Skisland.- Men hvem skal bære ekstrakostnadene ved opparbeidelsen av nye boligfelt?- Det er det i utgangspunktet utbyggerne som må betale. Men tomteprisene er ofte lavere hvis en kommer litt bort fra de hardt pressede områdene. Hvis en bygger ut nye områder fornuftig, behøver det ikke bli så mye dyrere enn fortetting, sier han.- En slik boligpolitikk vil gi økt transportbehov og mer forurensning?- Vi må sørge for at utbygging kommer i nærheten av områder der det allerede finnes god transporttilførsel og må bygge langs den kommende bussmetroen. Metroen dekker ikke alle de ledige tomtearealene på Vestheiene, i Ytre Vågsbygd, Odderhei og Timenes, men busstilbudet kan gjøres bedre. Vi ønsker ikke økt personbiltrafikk, men risikoen for det er til stede. Gode sykkelstier og godt utbygd kollektivtransport har vist seg å holde nede bilismen, sier Skisland.valerie.kubens@fedrelandsvennen.no