KRISTIANSAND: — Over tre linjer på displayet skal folk få informasjon om neste buss, hvor den skal og hvor lenge det er til den kommer, sier prosjektleder Inger Ann Fidjestøl i Statens vegvesen. - Folk skal slippe de gamle tavlene hvor bare tidspunktene står, og der man må lure på om bussen er gått eller ikke. I går startet arbeidet med å montere de i alt 31 tavlene på ulike busstopp innenfor systemet. Den første som fikk tavle var den østlige endestasjonen, Rona. - I løpet av neste uke vil vi ha montert opp de fleste som vi har ansvaret for, sier Fidjestøl. Vegvesenet har ansvaret for montering av 21 tavler, mens Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune har ansvaret for at de resterende kommer på plass.- Det blir 29 tavler av den størrelsen som vi ser her på Rona. I tillegg skal vi ha to større tavler, blant annet i Markens, sier Fidjestøl. Ved hjelp av elektronisk utstyr i busser og i lyktestolper rundt omkring i byen, skal tavlene til enhver tid gi beskjed om hvor bussene befinner seg.- Alt dette skal gå via en stor dataserver, forteller Fidjestøl.Foreløpig vil det ikke lyse noen ting som helst i displayet, siden systemet ikke er klart. Etter det Fædrelandsvennen erfarer, satser man på at dette er i orden uka før metroen offisielt åpner 2.september. - Vi vil nok teste litt internt i ukene som kommer, men dette blir bare sporadisk, sier Jan Øyvind Pedersen i Statens Vegvesen.Et annet problem med tavlene som vegvesenet må løse, er eventuelt hærverk. - Vi har vurdert flere alternativer. Blant annet vaktselskaper eller videoovervåkning, sier Fidjestøl. - Vi hadde helst sett at vi slapp å bruke penger på å reparere etter eventuelt hærverk, sier Fidjestøl. olav.roli@fedrelandsvennen.no