KRISTIANSAND: — Vi har forsinkelser hver eneste dag. I dag er det så mange at vi ikke har rukket å rapportere alle, sier Oddvar Abrahamsen, trafikksjef i Bussen Trafikkselskap.

Flere av bussene fra Vågsbygd og Søgne var i morgenrushet i går mer enn 20 minutter forsinket. Det er ikke uvanlig. En oversikt som Agder Kollektivtrafikk har laget, viser at enkelte dager er sju - åtte busser mer enn 20 minutter forsinket når de kommer til Søm og Hånes og skal returnere til sentrum.

Det er altfor sent for folk som skal på jobb eller skole.

— Det hender at vi kommer for sent til skolen, men heldigvis er det mange busser som går herfra, sier elev ved Kvadraturen Hanne Skoge før hun hopper på bussen fra Rona.

Dugnad

Alle de forsinkede bussene har ført til at Statens vegvesen har innkalt til idédugnad 3. april. Der skal de finne ut hva som skal gjøres på Vågsbygdveien for å få bussene til å gå i rute.

For nå må noe gjøres:

— Folk skal på jobb, men så viser det seg at de kan ikke ta bussen fordi de da kommer for sent. Det er ikke noe vi kan leve med, sier Oddvar Abrahamsen.

I årets to første måneder var det 10.902 passasjerer færre passasjerer som tok bussen. Store forsinkelser kan altså være noe av grunnen.

Inge Os i Agder Kollektivtrafikk sier at han på møtet med veivesenet kommer til å foreslå at det blir enveiskjøring på strekningen mellom Auglandsbukta og Lumberkrysset på Vågsbygdveien. Trafikk som skal innover mot byen får dermed to felt, og det ene kan settes av til kollektivtrafikk. Trafikk som skal utover må kjøre Kirsten Flagstads vei.

Han kommer også til å foreslå å holde igjen trafikk fra Voiebyen ved hjelp av lysregulering. Dermed blir det mindre trafikk på Vågsbygdveien i morgenrushet.

— Jeg skal ikke forskuttere hva som blir løsningen her, men trafikken må dirigeres på en bedre måte, sier Inge Os.

Ille

Da Fædrelandsvennen var på plass på Rona onsdag morgen, var det flere busser som kort og godt ikke dukket opp. Av ti avganger vi sjekker, var det bare to busser som kom tidsnok (pluss/minus to minutter).

Ifølge Inge Os har det blitt diskutert å slutte å la metrobussen går i ring. I stedet skal de gå fram og tilbake fra sentrum.

Men det skal ikke lenger være aktuelt.

— Du vil få langt flere metrobusser gjennom sentrum, og det vil bety en ulempe for dem som er vant med å sitte på samme buss.