— Vi så en del aggressiv kjøring i går. Folk var mektig irritert, og det ble en del stygge forbikjøringer. Ved sånne forhold må folk vurdere om de skal kjøre bil, og om de skal det så må de rette seg etter normale trafikkregler og folkeskikk. Stygge forbikjøringer på sånt føre er mildt sagt uheldig, sier Morten Nilsen til Fædrelandsvennen onsdag ettermiddag.

Han er leder for kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen avdeling Vest-Agder. Tirsdag kveld og natt til onsdag jobbet han i 18 timer med å koordinere veivesenets mannskaper under snøværet som traff Sørlandet.

MER: Følg uværet direkte i vårt livestudio

Problemer i ti timer

Problemene startet ved 16-tiden tirsdag. To vogntog kjørte seg fast i Osestadbakken i Lyngdal. Det førte til at trafikken sto bom stille i begge retninger i tre timer. Til og med brøytebilen ble stående fast i køen, opplyste Vegtrafikksentralen.

Robert Gyland og Rune Aatland led ingen nød mens de ventet i Fardalsbakken tirsdag kveld. - Vi har kaffe og god tid, så det skal nok gå, sa de om å måtte vente i timesvis på grunn av stengt E 39. Foto: Jarle R. Martinsen

Ved 20-tiden kjørte flere vogntog seg fast i Trybakken i Søgne, og i Fardalsbakken i Lindesnes ble Rune Aatland og Robert Gyland stående i kø. Veien var helt stengt på grunn av trailere som hadde problemer.

— Det er knapt snø her, kanskje to centimeter. Men tror du ikke trailerne setter seg fast likevel. Dette blir bare dummere og dummere. Hvorfor i all verdens vakre dager er de ikke blitt stoppet av politi eller vegvesen før? spurte Aatland Fædrelandsvennens reporter på stedet.

Det svarer Nilsen slik på:

— Vi startet kontrollen før det begynte å snø. Men det kommer mange trailere inn fra sideveier, og det står mange på bensinstasjonene. Det er umulig å kontrollere alle disse. Dersom et vogntog først har fått problemer i en bakke, forplanter det seg ofte.

- Jobbet på spreng

Først klokka 02.30 natt til tirsdag ble E 39 åpnet for normal trafikk. Det betyr at veien var stengt eller at det var redusert fremkommelighet i over 10 timer.

Trafikkoperatør Arne Kleiv ved Vegtrafikksentralen for Sør-Norge fortalte at de jobbet på spreng med å brøyte og fjerne vogntogene helt fram til veien åpnet.

— Det var ingen omkjøringsveier. Vi ble også hindret i trafikken, sier Kleiv.

En politipatrulje rykket ut og bidro i trafikkavviklingen på E 39 i Fardalsbakken tirsdag kveld. Foto: Jarle R. Martinsen

Nesten 50 fikk kjøreforbud

For å hindre enda mer trøbbel i bakkene ble alle tunge kjøretøy stanset for kontroll tirsdag kveld.

— På Rige i Kristiansand ble alle tunge kjøretøy som var på vei vestover stoppet og kontrollert. I Flekkefjord gjorde vi det samme i østgående retning. Dermed kontrollerte vi alle tunge kjøretøy som var på vei inn i problemområdet, sier Nilsen.

Resultatet ble at nesten 50 tunge kjøretøy fikk forbud mot å kjøre videre før det var bar asfalt på E 39 gjennom hele fylket.

Tirsdag kveld var det lange køer på E 39. Her ved Lenefjorden i østgående retning. Foto: Jarle R. Martinsen

— 15 kjøretøy ble stående i Kristiansand. Av dem var det kun to som var norske, så det er en klar overvekt av utenlandske. Ett av dem kom seg videre fordi det fikk levert nye dekk, forteller Nilsen.

To trailere på sommerdekk

To av kjøretøyene som ble ilagt kjøreforbud mandag kveld, kjørte på sommerdekk.

- Hva skal man si til sånt? Vi er bare heldige som får dem ut av trafikken. Det er skremmende at noen kjører på sommerdekk nå. Det er en grunn at til at vi har krav om å kjøre på vinterdekk og å medbringe kjettinger i Norge, forklarer Nilsen.

Han legger til at veivesenet hadde to team ute på veiene gjennom hele snøværet som var stasjonert i bakkene. Ett i Trybakken og Vatnebakken, og ett i Osestadbakken og Lenebakken.