SETESDAL: — Våre testsystemer viser at alt skal være i orden nå, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan til fvn.no ved 8.30-tiden fredag.

I løpet av natten er et delvis brudd på en fiberkabel rettet, og på morgenkvisten er systemene sjekket.

— Vi måtte kutte kabelen fullstendig før vi kunne få gjennomført en ordentlig skjøting av den, sier Krokan.

Krokan tør ikke garantere for at alle har alt i orden, men er så sikker som han kan være på at både fasttelefoni, mobildekning og bredbåndsforbindelse er tilbake.

— Det vi har gjort er å skjøte kabelen. Vi opplevde noe ustabilitet etter skjøtingen, og turde ikke friskmelde systemene med det samme, men nå mener vi at alt skal være i orden, sier Krokan klokka 8.30 fredag.

Ingen brannmeldinger

Med nødsambandet nede ble det av brannmannskaper gjennomført ekstrapatruljering i området natt til fredag. 110-sentralen i Arendal, som koordinerer brannmeldinger fra hele Agder, har hatt kontakt med mannskapene via satelitt-telefoni.

— Vi har hatt kontakt med patruljene gjennom natta, men har ikke mottatt meldinger om noen branner i området i natt, opplyses det fra brannvakta ved 8-tiden fredag.

— Det vi frykter er at det skal oppstå alvorlige branner uten at folk klarer å varsle oss. Derfor gjør vi det vi kan for å avverge en slik situasjon, sier overbefal ved brannvesenet i Setesdal, Olav Nese, til fvn.no.

Totalt 12 brannfolk fordelt på kommunene Bygland, Valle og Bykle vil i hele natt patruljere gjennom boligområder og hyttefelt.

I hver av kommunene vil brannvesenet ha sine egne satelittelefoner som de kan varsle hverandre om brann dersom noe slikt oppstår.

— Det er klart det er en alvorlig situasjon når folk ikke har anledning til å varsle om nødsituasjoner. Dette viser samtidig hvor sårbare man er når teknologien svikter, sier Nese.

Selv er han på vei til et krisemøte i Byland hvor de ulike nødetatene skal samles for å drøfte hvordan de beste kan håndtere situasjonen.

Plasserer ut satelitt-telefoner

Politiet plasserer ut to satelittelefoner i Setesdal for å gi beboere uten mobildekning og telefonlinje mulighet til å kontakte nødetater.

— Ettersom situasjonen er slik at store deler av innbyggerne i Setesdal står uten kommunikasjonsmulighet, så har vi en rimelig alvorlig situasjon, sier stabssjef ved operasjonssentralen i Agder politidistrikt, Svein Vasby, til fvn.no.

Det var under veiarbeid i går at en anleggsmaskin kom i skade for å kutte delvis over en fiberkabel i Bygland kommune. Konsekvenser har vært at omtrent samtlige innbyggere i kommunenen Bygland, Valle og Bykle har vært uten både fasttelefon, mobiltelefon og internettoppkobling. Dette gjelder også brukere av andre teleoperatører enn Telenor.

- Kritisk

Politiet har i hele dag slitt med å komme i kontakt med egne politienheter i Setesdal, og mener situasjonen er såpass kritisk at de nå etablerer alternativ kommunikasjon.

— Vi vil i løpet av kvelden plassere satelittelefoner ved ambulansesentralene i Valle og Bykle. På den måten kan folk få varslet nødnummerne 110, 112 og 113 dersom det oppstår nødsituasjoner. Så langt er dette det beste vi har klart å komme opp med sier Vasby.

Politiet har også forsøkt å utrede om det er mulig å ta i bruk et sikringsradionett som av og til benyttes av skogbrukere og jegere i Setesdal.

— Vi får imidlertid ikke fått klart svar fra Telenor om dette sambandet er oppe og går, eller om dette også overføres av den samme, ødelagte kabelen, sier Vasby.

Arbeidet starter midnatt

Ifølge informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, vil feilen bli rettet fra midnatt.

— Det vi må gjøre er å skjøte hele kabelen, og dette arbeidet vil starte fra midnatt. Det vil medføre at samtlige innbyggere som benytter denne fiberen, vil være uten kommunikasjon, sier Krokan.

Feilen ble første gang meldt inn til Telenor onsdag kveld ved 18-tiden. Selskapet varslet da at feilen trolig ville bli rettet i løpet av torsdag formiddag.

— Grunnen til at feilen ennå ikke er rettet, er at det tok lang tid før bruddstedet ble funnet. Det er ofte vanskelig å påvise bruddsted på fiberkabler, sier Krokan.

Nå håper Telenor å få rettet feilen raskt inn i det nye døgnet.

— Jeg har fått beskjed om at det vil gå raskt å få rettet feilen når vi først kommer igang med arbeidet. Og dersom det ikke oppstår noe uforutsett, vil folk ha telefon igjen i morgen, sier Krokan.