KRISTIANSAND: Det kan bety tusenlapper spart.

— Dette passer sikkert godt for bilistene i disse tider. Men pengene skal kreves inn, det blir bare en utsettelse, opplyser daglig leder Kjell Riseng i Kristiansand Bompengeselskap.

Neste bompengeperiode skulle opprinnelig startet sist sommer. Den betyr minst en dobling av avgiften for de 50.000 bompengebilistene i regionen.

Nå ser det ut til at det nye regimet først kan starte tidligst på tampen av 2009, eller fra 2010. Årsaken er en forsinkelse i departementet.

Kan spare 4500

  • Vi er ikke lenger sikre på at samferdselspakken kan behandles av Stortinget på denne siden av sommeren. Dette henger sammen med kvalitetssikring av kostnadene ved Vågsbygdveien, siden departementet vil sikre seg mot overskridelser, forklarer senioringeniør Karl Sandsmark fra Statens vegvesen.

Før jul vil derfor de fleste av byens bilister – om lag tre av fem – få tilsendt ny periodeavtale for 2009, som betyr at man passerer så ofte man orker for 1500 kroner. Om innkrevingsperioden stopper før året er omme, blir penger refundert.

For enkelte er periodeavtalen svært prisgunstig. De andre bruker verdiavtale, som med maks rabatt (halv pris – fem kroner) koster 1750 kroner for 350 passeringer.

Den kommende «Samferdselspakke for Kristiansands-regionen» koster 1,6 milliard kroner, og skal innkreves fram til 2015/16. Stortinget tillater ikke lenger periodeavtale, og billigste passering blir ti kroner (3500 kroner for 350 passeringer).

De som er mest på farten skal maksimalt måtte betale for 50 passeringer i måneden – 6000 kroner i året. Altså 4500 mer enn i dag.

29 får sparken

  • Vi begynner å få en del henvendelser på om det blir nye takster fra nyttår, forteller Kjell Riseng.

Forsinkelsen betyr samtidig at bompengeselskapet med 29 ansatte får drive på overtid.

I neste periode overtar Nye Kristiansand Bompengeselskap, halvt kommunalt og halvt fylkeskommunalt. Alle bomstasjonene blir ubemannet, innkrevingen fullautomatiseres, og antall ansatte skal ned på et minimumsnivå. Driften settes ut på anbud.

— Det betyr at vi får fyken. Vi hadde håpet selskapet kunne fortsette, men det er det visst ikke rom for. Så spørs det hvordan servicen overfor publikum blir, sier avtroppende bomsjef Riseng.

Selskapet har fått Stortingets velsignelse til å drive på overtid. Millionene skal gå til trafikksikkerhet, kollektivtransport og gang-/sykkelveitiltak, prioritert av ATP-utvalget.

FAKTA: Kristiansand Bompengeselskap AS

— Eid av Kristiansand kommune. 29 ansatte. Har i år 106 millioner i inntekter, og 20 millioner i utgifter. Av dette utgjør nærmere 12 millioner lønn.

— Bomringen i Kristiansand består av fem stasjoner: Bjørndalssletta, Falconbridge, Grim, Sødal og Gimle, og man betaler kun på vei inn til byen. De tre sistnevnte er ubetjent.