LILLESAND: – Det er elendig kundebehandling rett og slett, sier Kristian Foshaug.

28-åringen var sammen med sin gravide kone på Ikea i helga for å kjøpe seg barneseng. Da de kom til lageret for å finne den utvalgte senga, var det tomt i hylla nede ved gulvet.

Rett over hodene på dem, sto imidlertid en pall med den samme varen. De spurte betjeningen om de kunne hjelpe dem å få ned en pappeske, men da skal den ansatte ha svart «beklager, men vi er utsolgt for den i dag».

– Det henger ikke på greip. Vi så jo varen sto der, men fikk ikke kjøpe den, forteller Foshaug.

Forlot varene

Paret var så misfornøyd med behandlingen at de forlot resten av varene de hadde plukket med seg og dro fra varehuset uten å handle noen ting.

– Jeg ble mildt sagt irritert. Vi hadde brukt ganske mye tid i varehuset denne lørdagen, sier 28-åringen.

Foshaug hørte at flere andre kunder hadde samme problemet den samme dagen. Han er glad for at de kun hadde kjørt en halvtime for å komme seg til varehuset.

– Det er jo et sjansespill om de har varen tilgjengelig eller ikke. Veldig kjipt for de som har kjørt langt for å komme til Ikea og må reise tomhendt hjem igjen, sier Foshaug som bor i Voiebyen.

Folk har klaget

Varehussjef Solrun Hitland på Ikea Sørlandet er kjent med problemet.

– Det er mange kunder som har klaget i løpet av de første ukene på at vi ikke har varene tilgjengelig, opplyser hun.

Hitland sier sikkerheten til kundene er grunnen til at de ansatte ikke kan hente ned varene fra de høyereliggende hyllene.

– Vi skal i utgangspunktet ikke kjøre truck inn på lageret i åpningstiden. Dette skjer kun unntaksvis, hvis de sikkerhetsansvarlige mener det er forsvarlig og det er det ikke med mange kunder tilstede, sier varehussjefen.

Sørlandsk handlemønster

Antall varer som ligger i hyllene på bakkeplan er beregnet ut fra et estimat om hvor mye en vare blir solgt i løpet av en dag.

I følge Hitland viser det seg at handlemønsteret på Sørlandet er annerledes enn andre steder. Derfor har det ofte hendt at de går tomme for enkelte varer, i hyllene som kundene har tilgang til.

– Dette er noe vi jobber mye med å utbedre og vi gjør grep hver eneste dag for tilpasse varehuset, sier Hitland.

Hun beklager sterkt at noen av kundene har måttet reise fra Ikea uten varen de ønsket.

– Det er utrolig trist at kundene opplever dette. Som varehussjef blir jeg veldig lei meg over å høre at folk har blitt skuffet over besøket, sier Hitland.