SONGDALEN: — Det er som å stange hodet rett i veggen. Det er helt umulig å få noen hos Nav til faktisk å hjelpe deg og ta tak i din sak. I stedet sendes du fra person til person, før du blir bedt om å ringe et eller annet sted. Og den som faktisk avgjør saken din møter du aldri, sier 49-åringen fortvilet.

I ett år har han vært arbeidsledig etter at han måtte slutte i en jobb der han hadde rundt 20.000 utbetalt i måneden. Som ledig regnet Nav ut at han skulle ha om lag 12.000 kroner utbetalt i måneden til seg og sine to barn som han har ansvaret for.

KONTAKT OSS: Kontakt våre journalister om hvordan du opplever Nav. Foto: Sindre Marken

— Jeg fikk et vedtak om at jeg skulle ha 2990 kroner i uka. Men da utbetalingene kom, viste det seg å komme 2.810 kroner på kontoen. Jeg gjorde et forsøk på å finne ut av hvorfor jeg fikk for lite. Dessuten trengte jeg å vite hvordan de hadde kommet fram til at jeg bare skulle ha 60 prosent av tidligere lønn. Jeg ringte og sendte mail uten at noen svarte eller kunne svare, sier Nyhus. Les også: Nav-direktøren: - Vi er på vei

Feil passord

I juni tastet han som vanlig inn sitt meldekort på en egen nettside han har hos Nav. Det han ikke visste var at han skulle endre et passord. Dermed fikk han ingen penger i juli – og det uten å høre et knyst fra Nav ut over å ha en tom konto.

— Igjen gikk jeg ned på Nav-kontoret i Kristiansand, der jeg ble sendt fra den ene til den andre. En saksbehandler så til slutt på saken min, sa at en feil hadde skjedd fra deres side, og at etterbetaling skulle komme. Det gjorde den aldri. Jeg ga opp juli-utbetalingen.

Skjedde igjen

I januar skjedde det igjen, bare i en annen variant. Før jul fikk han valget om å få en dobbel utbetaling, noe han godtok. – Jeg tenkte så at da hadde jeg jo sagt fra at jeg fortsatt var ledig og sendte derfor ikke meldekort i midten av desember, forteller han.

Dermed vippet Nav ham helt ut av trygdesystemet uten å gi noen beskjed. – Det var ingen mail, ingenting på siden jeg har, ingen brev i posten, ingen telefon, ingenting. Ingen som sa fra at jeg måtte passe på å sende meldekortet, sier han.

Han har gjentatte ganger vært på Nav-kontoret i et forsøk på å få utbetalingene i gang igjen, uten å lykkes. – Straks jeg kommer inn på det kontoret føler jeg meg i veien. De ser på deg som om du bare forstyrrer. Det er dypt nedverdigende, sier Nyhus som ikke begriper hvorfor han likevel har fått 512 kroner i januar når de mener han ikke er i systemet deres lenger.

Han har måtte låne penger hos sine foreldre for å klare seg – 30.000 kroner så langt. Og banken har vært svært forståelsesfull, slik at han slipper låneinnbetalingene for øyeblikket.

— Jeg vet godt jeg bare er en av mange som fortviler over Nav. Det gjør det jo bare enda mer tragisk, sier 49-åringen.

jarle.martinsen@fvn.no