LINDESNES: Politioverbetjent Tor Åge Tronstad ved Mandal politistasjon forteller nå at politiet i Mandal har sendt saken til påtale for videresending til Sjøfartsdirektoratet. Gjennom avhør med mannskapet og skipperen på Nesebuen har de klarlagt hendelsesforløpet.

— Det skjedde i forbindelse med utsetting av garn. Når det siste garnet skal settes, skal det kastes ut en såkalt flaggmann, som er en fire meter høy stang som skal flyte i vannet i forbindelse med garnet. Den skal gjennom garnrommet og ned i sjøen. Denne hadde hektet seg opp i taket og bunnen, og ble sittende fast. Dermed ble den spent som en bue, forklarer Tronstad.

46-åringen fra Lindesnes som nå er livstruende skadet, stod i enden av dette garnrommet – omtrent tre meter unna der aluminiumsstangen ble sittende fast.

- Som et prosjektil

  • Da båten fortsatte fremover, knakk stanga på midten. Den ene enden kom som et prosjektil gjennom lufta og traff den forulempede midt i ansiktet, fortsetter Tronstad.

Båten ble satt i revers straks det ble oppdaget at «flaggmannen» hadde satt seg fast. Men det var ikke tidsnok til at ulykken kunne bli avverget.

— Dette gikk så fort at det var ikke mulig å unngå, sier politioverbetjenten.

Han betegner ulykken som et uhell. Ingen av mannskapene er mistenkt for å ha gjort noe galt.

— Det er et tragisk uhell. Dette har vært gjort i mange, mange år. De har satt garn tusenvis av ganger før, og denne ene gangen gikk det galt. Skipperen selv er kanskje en av de mest erfarne fiskerne som er, sier Tor Åge Tronstad.

Havarikommisjonen i Mandal

Statens Havarikommisjon for Transport (SHT), avdeling sjøfart, undersøker også ulykken – men det går mer på sikkerhetsmessige og forebyggende hensyn.

Medlemmer av kommisjonen inspiserte båten i Mandal onsdag i forrige uke. Havariinspektør Pål Brennhovd leder undersøkelsen av ulykken.

— Vi var på en befaring om bord, så på båten, fikk forklart hva som skjedde, samt at vi snakket med noen av mannskapet for å få bedre forståelse for hva som skjedde, sier Brennhovd.

Han forklarer at det er mye arbeid som gjenstår før kommisjonen avleverer endelig rapport til Nærings- og handelsdepartementet, Sjøfartsdirektoratet og rederiet som eier båten. Likevel er det noen ting som nærmest er på det rene.

— Vi har en rimelig forståelse for at han fikk en aluminiumsstang, altså en bøye som er laget av aluminium, i hodet under nedsetting av garnet, sier Brennhovd, som understreker at de skal undersøke videre før de kan slå fast hendelsesforløpet.

Kan ta mange måneder

SHT avdeling sjøfart ble opprettet i juli i fjor. Den første ulykken som ble undersøkt av kommisjonen skjedde i august. Rapporten fra denne foreligger fortsatt ikke. Derfor kan det altså ta mange måneder før rapporten fra ulykken i Lindesnes er klar.

Hensikten med rapporten er å se på om noe kan gjøres for å forhindre at liknende ulykker skjer igjen – ikke å fordele skyld eller ansvar.

— Rapporten skal inneholde hva som skjedde, hvorfor, og om vi kan se noe som kan forbedres, for eksempel om regler kan endres, for at ikke sånne ulykker skjer igjen, sier Brennhovd.

Fortsatt livstruende

Mandag ettermiddag var tilstanden til mannen uendret fra fredag. 46-åringen er livstruende skadet.

— Tilstanden er kritisk, men stabil, får fvn.no opplyst fra intensivavdelingen ved Stavanger universitetssjukehus, der den skadede mannen er til behandling.