Styreleder i Båtservice, Erling Romsaas, mener det ikke grunn til bekymring for at båtene som er bygget i Mandal blir bygget om i Iran til militære formål.— Det er ikke slik at vi bare bygger og leverer båtene til Iran, vi har fortsatt mye med disse å gjøre. Reprasjoner og vedlikehold betyr tett kontakt med myndighetene og båtene, sier Romsaas.Han var selv i landet i januar, og kunne med selvsyn se at disse brukes til det de er tenkt til, nemlig til redningsoppdrag langs kysten av Iran.- Båtene er i drift 24 timer i døgn. Det er stor bruk for dem til redningsoppdrag langs et land med svært stor skipstrafikk, sier Romsaas.Han sier at de kjenner mannskapene som er på båtene, og driver opplæring av disse. Når det gjelder de norske myndighetene, sier Romsaas at det er streng kontroll med hva som eksporteres.- Det er bra at Amnesty er oppmerksom på problematikken, men hva vår eksport angår mener jeg at vi kan berolige og si at båtene brukes kun til sivile formål, sier Romsaas.