FLEKKEFJORD: — Veikrysset er bygget om for å bli tryggere for skoleelevene, men det har ikke blitt bedre. Det har blitt farligere på grunn av at ungene nå må over to gangfelt i stedet for ett, sier Hans Gregers Aarenes, pensjonert politimann og tidligere distriktsrepresentant i Trygg Trafikk.

I vår ble veikrysset ved Trolldalen i Flekkefjord oppdatert til en prislapp på underkant av 3 millioner kroner. Det ble bygget ut flere opphøyde overganger og hastigheten på fylkesveien ble nedsatt fra 50 til 40 kilometer i timen.

Aarenes har stått i uniform ved krysset i over tretti år sammen med «skolepoliti» for å passe på elevene som krysset veien. Nå frykter han at en ulykke skjer når barna må krysse den stadig mer trafikkerte fylkesvei 44 ved Trolldalen to steder for å komme til skolen.

— De nye overgangene er helt ute i krysset så elevene kommer veldig nære bilene. De bør fjerne overgangen ved Frydenlundveien og Rauliveien. Da blir det tryggere også for bilistene, sier den pensjonerte politimannen.

Han håper at noe skjer med veien før vinteren kommer.

— Jeg liker hverken krysset eller utviklingen. Nå er det fint og tørt men kommer det mye skiftende vær med snø og regn om hverandre, så gruer jeg meg til ungene skal krysse den veien.

Rektor ved Sunde skole, Arvid Log, mener dagens løsning ikke er den optimale, men er ikke like kritisk som Aarenes.

— Gangbroer eller lyskryss ville vært det optimale, men jeg forholder meg til det vegmyndighetene mener er det beste, sier rektoren.

Han bekrefter at Aarenes har tatt kontakt med han for å be elevene om å ikke bruke alle overgangene.

— I praksis er det vanskelig å styre nesten 450 elever på den måten. Vi kan ikke si til elevene at de kun må gå på den og ikke den overgangen. Det er ikke en gunstig løsning, sier rektoren for de 435 elevene som går på barneskolen

Hans Gregers Aarenes spurte i bystyret i Flekkefjord, ordfører Reidar Gausdal om han var fornøyd med det nye krysset.

Og ordfører Reidar Gausdal innrømmer at han ikke er helt fornøyd med resultatet, og at kommunen har bestilt en evaluering av Vegvesenet.

— Veien er ikke optimal og jeg ser Aarenes sitt poeng, men jeg vil gjerne høre hva Vegvesenet sier først. De er ekspertene, sier Gausdal.

Inger-Ann Fidjestøl i Statens Vegvesen er ikke i tvil om at strekningen har blitt bedre.

— Den har klart blitt bedre, men vi har lovet kommunen en vurdering om det fungerer slik som intensjonen var, sier hun.

Denne vurderingen skal ifølge Fidjestøl gjøres i løpet av oktober og Flekkefjord kommune vil få svar like etter det.

Hun beretter at Vegvesenet har hatt gode erfaringer med slike tiltak andre steder.