KRISTIANSAND: — Jeg steg ut av bilen og sto på enden av plattformen på hengedekket. Da jeg tok tak i rekkverket for å støtte meg holdt jeg på å tippe over, sier Kapstad til fvn.no.

Kapstad har jobbet som sjømann i en årrekke, blant annet 25 år som sjøfartsinspektør. Han ble sjokkert over den dårlige sikringen.

— Det her var pokker til jobb tenkte jeg. Det var bare satt opp en stolpe i hver ende av nettet, slik at det ga etter ved en liten berøring. Like etterpå kom det en guttunge løpende som holdt på å gjøre det samme. Jeg tok derfor tak i ham slik at han ikke skulle falle over nettet og ned på dekket tre meter under, sier Kapstad.

Dagen etterpå, den 8. september, ringte han til Color Line for å melde fra om det han mente var en grov sikkerhetssvikt.

— De sa de skulle ta det opp med de ansvarlige om bord med en gang, sier Kapstad.

Tre uker senere, 26. september, var han igjen om bord i Superspeed. Da så han at lite var blitt gjort.

— Det var på et annet dekk, men situasjonen var den samme, sier Kapstad, som under denne turen fotograferte de manglende sikkerhetstiltakene.

— Ingen slår seg i hjel hvis de faller utfor. Men jeg synes det er synd med slikt slurv på en båt som ellers er helt fantastisk. Jeg har syv barnebarn som reiser til Danmark flere ganger i året, og er derfor opptatt av at sikkerheten blir ordentlig ivaretatt, sier han.

Brudd på sikkerhetsforskriftene

Sjøfartsdirektoratet bekrefter overfor fvn.no at forholdene Kapstad påpeker er et brudd på sikkerhetsforskriftene som gjelder for Superspeed.

- Jeg har snakket med en av våre inspektører i Kristiansand, og han opplyser at nettet ikke er godt nok sikret hvis kun hjørnestolpene er satt opp, sier kommunikasjonsrådgiver Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet.

Linjesjef Odd Grønberg i Color Line mener det må ha skjedd en rutinesvikt, men er trygg på at mannskapet om bord tar sikkerheten til passasjerene på alvor.

— Hvis det mangler stenger i midten er det for dårlig. Her har det tydelig vært en svikt i rutinene, sier Grønberg.

MANGLER: Kun et fåtall av stolpene var tatt i bruk. Foto: Nils Kapstad. Jobber med ny løsning

Han opplyser samtidig at det jobbes med å erstatte nettet med en bedre løsning. Ifølge Grønberg er satt i gang produksjon av rekkverk laget av stål, som skal erstatte nettet de bruker i dag.

En inspektør fra Sjøfartsdirektoratet gjennomførte mandag et planlagt besøk om bord i båten. Der ble blant annet den mangelfulle sikringen på bildekket tatt opp med ledelsen om bord på skipet.

— Ifølge vår inspektør var mannskapet i full gang med å bytte ut rekkverket de har brukt til nå. Slik jeg forstår det var noe av problemet at systemet de bruker i dag er for tidkrevende, sier stasjonssjef Svein Berntsen ved Sjøfartsdirektoratet i Kristiansand.

- Tar sikkerheten på alvor

Grønberg presiserer at dagens løsning er godkjent, men innrømmer at det forutsetter at samtlige stolper er på plass for å sikre nettet.

- Dere fikk beskjed om mangelfull sikring 8. september, men tre uker senere skjer det samme igjen?

— Det tror jeg er litt tilfeldig. Jeg har snakket med overstyrmannen om bord, og i løpet av den samtalen ble jeg svært trygg på at de tar sikkerheten på alvor. Det var ikke nødvendig å minne dem på at alle stengene skal på plass, det er de fullt klar over, sier Grønberg.

Han viser til at det er mannskapet og ledelsen om bord som har tatt til orde for å skifte ut dagens system.

- De har sett at dagens løsning er for dårlig, har tatt tak i problemet og iverksetter utbedringstiltak. Det synes vi er svært positivt, og viser at de har fokus på sikkerhet, sier Grønberg.