KRISTIANSAND: — Det var veldig hyggelig med kåringen, men siden jeg er en veldig ihuga syklist selv, så vet jeg at det kunne vært bedre, sier Dag Vige, i partiet Venstre, til fvn.no.

Syklistenes Landsforbund har for første gang gjennomført en større sykkelundersøkelse av tjue norske byer for å kartlegge hva syklistene selv synes om det å være syklist i egen by. Kristiansand havnet på tredjeplass i denne kåringen.

Undersøkelsen viser at tilbudet for de syklende jevnt over oppfattes som heller dårlig.

- Kunne klart vært bedre

  • Kristiansand gjør en god jobb, men det kunne vært klart bedre, sier Vige og peker på at Kristiansand med sin sørlige posisjon i landet er et område som består av annet enn fkupert terreng, og at dette burde føre til flere syklister.

Så mange som 40 prosent velger å kjøre bil på strekninger under fem kilometer. Det vil si at for eksempel beboere i Vågsbygd tyr til bilen som et transportmiddel dersom de skal en tur til Hannevika.

  • Veldig mange velger å kjøre bil på korte strekninger, men sykkel er det smarteste valget på korte strekninger, sier Vige og begrunner det med både miljømessige og helsemessige årsaker.

- Gjett om vi har mye å lære

Han mener Kristiansand kommune har mye å lære av danskene etter å ha tilbragt deler av sommerferien på sykkelferie i Danmark.

— Det var sabla gøy, og gjett om vi har mye å lære, sier Vige.

  • Vi må lage enklere sykkelveier. Det vil si snarveier. Vi er gode på hovedsykkelstier til E18-syklistene, men vi trenger ikke fire og en halv meter bredde over alt, sier Vige.

I tillegg mener Vige at de som lager sykkelstiene i Norge må tas i skole.

— Planlegging av sykkelstier blir gjort av mennesker som ikke er syklister og det er et problem. Egentlig burde trafikkplanleggere under utdannelsen ha en praksisperiode, hvor de burde bli pålagt å være syklister og ha en faglig vurdering av denne perioden.

- Syklene Ligger i en røys

Han er heller ikke imponert over forskjellsbehandlingen som blir lagt til grunn når man lager parkeringsplasser for lærerne på skolene i Kristiansand, mens elevene som sykler ikke får noe parkeringsanlegg til syklene sine.

— Utenfor Vågsbygd Videregående skole ligger det 100 sykler i en røys, sier Vige.

— Kristiansand har et stort potensiale og vi har en befolkning som ønsker å bidra miljømessig. Derfor ville det være for dumt om ikke kommunen legger bredsiden til for å tilrettelegge for sykkel, sier Vige med direkte oppfordring til Kristiansand kommune.