LILLESAND: Fremdriften er så god at entreprenøren vil prøve å få veien ferdig i god tid før 1. september.

– Vi har en intern målsetting om å ha motorveien klar fra vår side i begynnelsen av august, men sidearealer vil da gjenstå. Mye skal klaffe og vi har fortsatt store utfordringer, sier prosjektdirektør Jan Torka i CJV E 18. Fædrelandsvennen kjenner til at det på anlegget snakkes om en tidsfrist for ferdigstillelse av veibanen 1. august, men om trafikken vil bli satt på før 1. september, er usikkert.

Asfalt

Torka bekrefter at de ligger foran skjema flere steder og at fremdriften er meget god.

– Det gjenstår mest arbeid på Gaupemyr og Inntjoreheia. De store sprengningsarbeidene er unnagjort. Men selv om situasjonen nå er mye lysere, blir det kamp til siste dag, forteller Torka.

Mandag var det asfalt på 62 prosent av nye E 18. Fire asfaltteam er i arbeid. CJV E 18 har også hyret inn et team fra NCC for å ligge i forkant av tidsskjemaet.

– Vi foretar en kontinuerlig vurdering av fremdrift, sikkerhet og kostnader. Alt koster penger. Spørsmålet er hva som koster mer penger. For oss er det bedre å bli ferdig noen dager før, sier Torka, som har saftige dagmulkter hengende over seg.

Testing

At anleggsarbeidet går unna blir på nytt synlig i slutten av mai. Da planlegger CJV E 18 å ferdigstille strekningen Storemyr-Gaupemyr i Lillesand.

– Denne strekningen var ikke planlagt åpnet nå, men for oss er det tilfredsstillende å få ting unna. I tillegg gir det en økonomisk gevinst, sier Torka.

Omfattende tunneltesting førte til at CJV E 18 måtte gi opp åpningen av Kviksdalen-Kjerlingland 30. juni. I stedet ble Dyreparken-Kviksdalen åpnet flere uker tidligere enn planlagt.

Fortsatt jobber 650 personer på E 18-anlegget. I midten av juli tror Torka arbeidsstyrken halveres. Toppen ble nådd i fjor sommer, med 1200 personer. Nedtrappingen skjer etter hvert som delstrekninger blir ferdige.

Saigon

I dag er det to år siden prosjektdirektør Jan Torka kom til anlegget. Han skulle egentlig bygget bro for Bilfinger Berger i Saigon i Vietnam, men ble flyttet til Sørlandet for å få det forsinkede rekordprosjektet på skinner igjen.

– Bilfinger Berger, danske Pihl og Meister slet med kulturforskjeller. Min jobb ble å pusle dem sammen. Jeg skulle være oljen i maskineriet, sier Torka beskjedent.

Men etter kort tid kom nye sprengningsuhell, sprengningstopp og problemene med Meister forverret seg. Torka og hans team måtte gjøre drastiske grep.

Skryter

Pengekrana til Meister ble skrudd igjen og Meister trakk seg. Torka ringte norske entreprenører, som stilte med solid utstyr og dyktige folk på kort varsel.

— Vi er gode til å planlegge, men ikke så vant med å jobbe i fjell. Der kom de norske entreprenørene til sin rett. Jeg tror vi har lært hverandre mye, sier Torka og skryter av norske «fjellfolk».

CJV E 18 ligger an til å tape nær en milliard kroner på gigantprosjektet, men Torka og hans team klarer å holde motivasjonen oppe.

— Det er jo slik at vi nå betaler for å bygge veien, men vi gjør vårt beste hver dag for å redusere tapet, sier Jan Torka.

- Åpner så fort veien er klar

Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen forsiktig optimist og tror entreprenøren trenger august til å gjøre motorveien helt ferdig. Han skryter av fremdriften og delåpningene.

— De er så proffe at de vet bedre enn jeg når de kan bli ferdige. Vi åpner så fort veien er klar. Det gir kontrakten adgang til, sier Nils Ragnar Tvedt og legger ikke skjul på at han er blitt imponert over fremdriften.

Den offisielle åpningen skjer trolig 31. august, men er veien ferdig tidligere kan trafikken bli satt på før champagnen settes på bordet.

Informasjonssjef Lars Gunnar Nag i Agder OPS Vegselskap sier det ikke er kommet signaler om tidligere åpning, men han registrerer at entreprenøren er optimistiske, i rute og at det er gledelig at de ligger så godt an.