KRISTIANSAND: Avgjørelsen var et av flere sparetiltak som ble presentert under et allmøte i bedriften i dag. Mediehuset Fædrelandsvennen må spare 25 millioner kroner innen 2010, og onsdag ble det klart hvor det skal kuttes.

Totalt forsvinner 36,8 av dagens 250 årsverk, de fleste i bedriftens markedsavdeling. Her skal det kuttes 20 årsverk, mens det i redaksjonen forsvinner 12. Av disse 12 er 7 årsverk tilknyttet fvntv.

— Sparetiltaket medfører at fvntv i tv-ruta forsvinner. Selv om vi har laget god tv, er kostnadene knyttet til tv-produksjon større enn inntektene, forklarer sjefredaktør Hans-Christian Vadseth i Fædrelandsvennen.

Deler av ressursene som er brukt på å lage daglige tv-sendinger vil bli brukt til å produsere levende bilder på nett.

— Det vil da være snakk om tv-innslag på nett, enten for seg selv eller tilknyttet andre saker, sier Vadseth.

Mandag ble det klart at TVNorge legger ned sine nasjonale nyhetssendinger. Denne avgjørelsen fikk også betydning for inntektene til fvntv, som får betalt for å produsere stoff for kanalen.

Fvntv ble startet opp under navnet TVSør i 1997, og hadde i første kvartal i år 17.500 daglige seere. Når fvntv går på lufta for siste gang er foreløpig uklart.

Avgjøres 20. mai

Sparetiltakene, som totalt er på 24,7 millioner kroner, er utformet av ulike prosjektgrupper i bedriften. Forslaget skal gjennomgås av ledelsen i bedriften, før det legges frem for styret 20. mai.

— Det kan bli justeringer, men i grove trekk er dette forslaget til sparing som vil bli lagt frem for styret, sier administrerende direktør Lars Erik Torjussen.

Flere andre mediebedrifter har den siste tiden vært gjennom flere tøffe sparetiltak. Under dagens allmøte ble det stilt spørsmål om de ansatte kunne vente seg flere runder i nær fremtid.

— Det er umulig å svare på. Disse tiltakene er knyttet til slik vi tolker at situasjonen er nå, svarte Torjussen, som mente sparetiltakene som ble presentert i dag er mulige å oppnå.

— Det er gjort et godt arbeid for å kvalitetssikre beregningene som er gjort i disse tiltakene, sier Torjussen.

Håper å unngå oppsigelser

I markedsavdelingen, hvor kuttene er størst, forsvinner 20,2 årsverk.

— Endringene i marked er knyttet til omlegging av annonseproduksjonen. En gjennomgang har vist at vi kan drive mer effektivt, og med færre mennesker, sier Torjussen, som mener bedriftens kunder ikke vil merke disse endringene.

— Omorganiseringen vil ikke bety at vi blir svekket i annonsemarkedet, og den vil heller ikke gå utover servicenivået mot kundene, sier Torjussen.

Ifølge Torjussen har 19-20 personer takket ja til å gå av med avtalefestet pensjon. Samtlige ansatte fikk nylig tilbud om sluttpakker, og Torjussen håper å unngå oppsigelser.

— Det er en krevende situasjon for bedriften og de ansatte. Vi håper derfor at vi oppnår sparetiltakene ved at folk går frivillig, sier Torjussen.