AGDER: — Det er blitt flere hurtige båter, og jeg føler at de som har de hurtige båtene ikke har kunnskapen som man hadde før i tiden. Nå kjører man forbi folk som man skulle gjort det på landeveien, sier Ove Austenaa, som er koordinator for båttjenesten i Agder politidistrikt.

22-åring omkom i båtulykke **

Påkjørt på rotur i Blindleia

Mye tullekjøring med vannscooter

Kjørte båten rett inn i hagen**

Hittil denne sesongen er 25 personer tatt for ulovlig høy promille til sjøs. Natt til søndag stoppet politibåten i Arendal en person med 2,02 i promille, og nettopp promille er en av de tre faktorene politiet mener er spesielt farlig på sjøen.

— De tre farlige faktorene til sjøs er fart, promille og mørke. Og i en kombinasjon blir det hele livsfarlig, sier Austenaa.

Han får støtte av Jack Frostad i forsikringsselskapet If.

— Hver for seg går disse faktorene igjen når det gjelder uaktsomhet, men sammen er de en livsfarlig kombinasjon, sier Frostad.

Gjør feil i lommekjente områder

Og det er ikke bare på langturer utenfor kjent farvann man står i fare for å gjøre de virkelig store tabbene.

— Vi får inn saker hvor folk forteller at de var lommekjent, hvor de kjører på alt fra broer, til skjær og andre ting. I kombinasjon med mørket og promille er det uansett livsfarlig, sier Frostad.

Forsikringsselskapet, som på Sørlandet har rundt en fjerdedel av markedet, registrerte i fjor totalt 183 forsikringssaker knyttet til båt i Agder-fylkene. Av disse var tre saker relatert til kollisjoner mellom båter.

Mangel på lanterner kan føre til farlige situasjoner i mørket. Ved fart over sju knop i mørket skal båter være utstyrt med lanterner. Ikke alle følger kravet.

— Folk tror de bare kan ha en lommelykt, men det er ikke godt nok. Båten skal alltid ha en skikkelig lanterne, sier Austenaa i politiet.

Må påvise sammenheng

Frostad i If er også klar på at det er viktig å følge reglene, men forteller at det må være 100 prosent sikkert at årsaken til en ulykke er mangler før det blir snakk om reduksjon i erstatningen.

— Ved en skadesak hvor det er personskade vil politiet være på stedet og gjøre undersøker. I saker der politiet gjør undersøkelser vil vi be om å få politikonklusjonen for å se om det er entydige årsaker til ulykken, sier Frostad.

Eksempler på slike årsaker kan være alkohol, grove mangler eller villmannskjøring.

Tall fra Finansnæringens hovedorganisasjon viser at det i 2007 ble registrert 8700 fritidsbåtskader på landsbasis.

Politiets båtkoordinator ber spesielt folk holde barna unna baugen når de cruiser rundt med fartsmonstrene på sjøen.

— Noe av det styggeste jeg ser er hurtiggående båter som har unger sittendes på baugen med beina dinglende på utsiden. Det er farlig. En stor bølge og de havner lett på sjøen, og da er det ikke mye som skal til før de havner i propellen, sier Austenaa.