KRISTIANSAND: — Vi står med billettene i hånda, og skal til å kjøre ombord med bussen. Da ser vi til vår forskrekkelse at ferja forlater kaia, sier Sverre Salvesen (58) fra Flekkefjord.

Bussen som Salvesen og 19 andre flekkefjæringer satt i, var blitt kraftig forsinket på grunn av dagens traileruhell på E 39 .

— Bussen som skulle hente oss i Flekkefjord måtte snu ved Moi og kjøre tilbake om Egersund og Åna Sira, forklarer Salvesen.

Dermed så det mørkt ut med tanke på å rekke Superspeeds 16.30-avgang til Hirtshals. Men etter iherdig telefonkontakt med Color Line, lovte selskapet å vente på denne og fem andre busser med passasjerer.

- Det stemmer, vi ga løfte om å vente på flere busser, sier linjedirektør Odd Grønberg til fvn.no.

Men noe gikk galt på terminalen. De seks bussene var blitt til fem, og kapteinen ble like før 17.00 fortalt at nå var alle kommet.

Da bussen med de 20 kameratene kom til kaia noen minutter over klokken 17.00, ble de i hui og hast loset direkte til billettkontoret, og to funksjonærer kom løpende ut med billettene i hånda til sjåføren og reisefølget.

- Da så vi at porten gikk igjen og at ferja begynte å bevege på seg, og jammen dro de ikke uten oss, sier en oppgitt Hans Edvard Næset.

En annen buss fra samme busselskap lå rundt ti minutter foran flekkefjæringene på E 39. - Amputert

  • Vi ringte Color Line fra Søgnesletta. Da var den andre bussen ved Brennåsen. De kom med ferja, men ikke vi, sier Næset.

Nå må karene vente på neste ferje, i morgen klokken 08.00. I mellomtiden er de innlosjert på hotell, men ølkonsumet går ikke akkurat med superspeed. De skulle jo ha spist juletallerken på ferja, minner de journalisten om.

— Det blir jo en amputert tur. Vi er ikke i Aalborg før ved ett-tida lørdag, og så skal vi tilbake allerede på søndag, sier Næset.

MOLEFUNKNE: Stemningen står ikke akkurat i taket for tippekameratene, som tar en trøstepils i lobbyen på Scandic. FOTO: Amund Hestsveen

Planlagt i månedsvis

Tippelaget fra Flekkefjord har arrangert danmarkstur for overskuddet siden midten av 80-tallet. Etterhvert som turen er blitt mer og mer populær, har karene de siste ti årene leid en hel buss for å reise til Aalborg en helg i desember.

Der venter det julemiddag og andre danske godsaker en hel helg, og gutteturen, som i år arrangeres for 23. gang, er en begivenhet de gleder seg til gjennom lange høstmåneder.

— Vi har planlagt turen siden juni, sier Sverre Salvesen. Sammen med Leif Dybvik, Tor Gunnar Log, Hans Edvard Næset, Frank Erstad, Ivar Eigeland, Alf Allestad, Stig Stefan Allestad, Jan Svege, Hans Ola Stø, Øyvind Jakobsen, Henning Ståby, Steinar Klungland, Kjetil Åstad, Per Sigurd Kvelland, Hans Holmgren, Stig Bringsli, Frode Sigbjørnsen og Øyvind Tesdal, viser han spontant tommelen ned for Color Line.

— Sjåføren kjørte så effektivt at vi ikke fikk tatt oss en røyk en gang underveis. Men all forsakelse er til ingen nytte, sier karene, og stirrer betuttet ned i lokalt sørlandsbrygg i foajeen på Scandic.

Arrogant

  • Vi synes dette er arrogant av Color Line. De visste vi var forsinka, og de hadde jo allerede ventet på fem andre busser. Hvorfor tok de ikke med oss? De sto jo til og med med billettene klare, sier Salvesen.

Han mener et ferjeselskap som har monopol på å frakte passasjerer til Danmark fra Kristiansand burde hatt bedre kontroll.

— Jeg kan jo ikke velge et annet selskap neste gang, selv om jeg skulle ønske det. Dessuten, hvis de ikke visste hvor mange busser de ventet på, men trodde alle var ombord og ferja skulle forlise og gå ned, hvor mange tror de går ned da? Vi sto jo også på passasjerlista.

- Kunne hatt bedre dialog

Linjedirektør Odd Grønberg synes det er trasig at kameratgjengen fra Flekkefjord nå må vente med julebordsfølelsen til i morgen.

— Det var nok en eller annen beskjed som er gitt feil mellom administrasjonen og kapteinen på Superspeed, sier Grønberg.

Han forteller at da avgjørelsen om å vente på fem busser ble tatt, ble kapteinen gitt beskjed om å vente inntil en halvtime.

— Når vi da hadde fått inn den femte bussen, lot vi dem kjøre direkte ombord, alt papirarbeidet var klargjort på forhånd.

Deretter fikk kapteinen beskjed om å kjøre.

— Kvart over fem dukket det opp en sjette buss, men da var alle fortøyningene tatt. Da er det slik at en hel rekke prosedyrer er fulgt, og da snur vi ikke og går inn igjen, forklarer direktøren.

Hensynet til at de allerede hadde forsinket hundrevis av andre passasjerer veide tyngre.

— Det må være veldig surt å se at båten går ut foran nesa på en. Men vi har gitt sjåføren og de 20 passasjerene hotellrom, og jeg føler vi har strukket oss så langt vi kunne, sier Grønberg.

— Det må ha vært en kommunikasjonssvikt ett eller annet sted?

— Ja, vi kunne nok hatt en bedre dialog mellom de ulike partene, sier han.