Se video

KRISTIANSAND: — Jeg har aldri vært med på noe lignende før, og må innrømme at jeg er temmelig trøtt nå. Jeg har bare sovet fem minutter her og der i natt. Det var mye rot med beskjedene som ble gitt, og da vi kom til Frederikshavn ble vi stengt inne som dyr i ferjeterminalen, sier Nils Sikveland fra Lyngdal.

Han viser til at terminalen i Frederikshavn er liten, og at det blir problemer når de skal ha inn så mange mennesker på et lite sted.

Burde vært annerledes Han synes også Color Line kunne gjort ting annerledes.

— Det var mye de kunne gjort på en annen måte. De kunne servet oss mat, og de kunne gitt bedre informasjon, sier han.

Det er også de to venninnene Merethe Eriksen og Kirsti Solberg fra Vennesla enige om. I tillegg til at det ble gitt lite informasjon, var en del av den lille informasjonen som ble gitt, gal.

- Måtte være galt - I dag morges ble vi vekket klokka 07.00 med beskjed om at vi skulle være inne i Kristiansand om en time. Vi skjønte at noe måtte være galt. Det var mye bølger og vi var midt på havet. Vi la oss derfor for å prøve å sove igjen, sier de to.

— Det var utrolig mye venting. Selv om ikke Color Line kan noe for været, kunne de jo gitt oss et hotellrom. Det var et SAS Radisson Hotel 200 meter fra ferjeterminalen i Frederikshavn. Til tross for det, fikk ingen av oss rom der, sier de to venninnene.

Selv har Sikveland forståelse for at Color Line ikke kunne gi hotellrom til 1700 passasjerer.

— Hvis de skulle gjort det, hadde det jo blitt svært kostbart for selskapet. Selv om de har ansvaret for passasjerene underveis, kunne vi ikke forvente at de skulle betale en slik kostnad, sier han.

Ansvarsfrakrivelse Tidligere i dag uttalte Rita Log fra Flekkefjord seg svært kritisk mot Color Line på fvn.no. Hun var på vei hjem sammen med sin 11 år gamle datter fra et svømmestevne.

— Været er det været er og forsinkelser kan jo oppstå, men jeg og andre reagerer på manglende informasjon og ansvarsfraskrivelse fra Color Lines side, sa hun.

— Vi er såpass kraftig forsinket at jeg hadde trodd Color Line hadde spandert et måltid eller noe, men til og med vann for å svelge sjøsyketabletter måtte vi kjøpe. Jeg synes det er smålig at de ikke en gang kunne gi oss et glass vann. Nå er vi slitne, lei og veldig oppgitte, sier Rita Log.