KRISTIANSAND: — Jeg kom med taxi fra Kjevik. Så kom vi bort til ulykka hvor det var flere biler i kø. Det var nok fire- fem biler foran meg som kjørte forbi, sier Kenneth Strømsvold.

Strømsvold er sykepleierstudent og har tidligere vært med i Røde Kors. Han var ikke i tvil om at han måtte stoppe taxien.

— Det var en bil som stod litt ute i veien. Jeg skjønte ikke hvorfor det satt ei dame på panseret med hodet i fanget. Jeg måtte selvfølgelig stoppe å høre om hva som hadde skjedd, og om hun hadde det greit, fortsetter Strømsvold.

Dama hadde ingen store fysiske skader, men sykepleierstudenten ga henne jakka si, og fikk fortalt at det var en bil som hadde kjørt på henne.

Strømsvold så flere vrakrester, og oppdaget en annen bil lenger borte hvor to menn stod uskadd utenfor bilen. I denne ulykka var det ingen alvorlige skader, men Strømsvold er oppgitt over at flere kjørte rett forbi.

— Man har faktisk plikt til å stoppe, det står det i veitrafikkloven, og det vet alle. Jeg synes folk har det for travelt. Hvis det hadde vært meg som lå nede i grøfta en gang, vil jeg at folk skal stoppe å høre om det går greit. Man bør ta seg tid til det.

Livsviktig

Stasjonsleder Reidar Engedal ved ambulansetjenesten utdyper viktigheten av å stoppe.

— Det er livsviktig. Ulykka bør ikke se så alvorlig ut heller. Alle skal stoppe opp og høre hvordan det går, se om det er kommet noen til skade og hjelpe, sier Engedal.

Hvorfor tror du folk lar være å stoppe?

— Min erfaring er at folk stopper. Men noen kan være redde for å se hva de møter. Det er en forklaring, men ikke en unnskyldning, fortsetter ambulanselederen.

Engedal poengterer at det er viktig å gjøre noe selv om man tror man ikke kan noe. Her er en enkel huskeliste.

  • Ring 113. * Sørg for at de skadede har frie luftveier.

  • Stanse eventuelle blødninger.

  • Sikre skadestedet.

Straffbart

Å ikke hjelpe til i trafikkulykker er straffbart. Dersom du er en av de første som kommer til stedet og ikke hjelper, kan du forvente sterke reaksjoner.

— Denne overtredelsen er underlagt alminnelig straffebestemmelser i vegtrafikkloven. Øvre strafferamme er fengsel i ett år. Førerkortet kan inndras i minst seks måneder, opplyser politiadvokat Jan Atle Hansen.

— Jeg vil bare få fram viktigheten av at folk stopper og tar seg tid til å høre hvordan det går. Ikke være redd for å prøve. Det er bedre at noen gjør et hederlig forsøk enn å la meg ligge. Hopp i det, avslutter Kenneth Stømsvold.