OSLO: – Vi fikk inn en observasjon fra et rutefly, og det har vært andre fly oppe for å prøve å finne ut hva slags farkost det er snakk om. Så langt har vi ikke kunnet fastslå dette, og situasjonen er ganske fortvilet sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

De beste tipsene går på at det har vært et seilfly som forvillet seg inn i ulovlig luftrom.

Flygeledere stengte flyplassen for innkommende trafikk og fly ble omdirigert til andre flyplasser, deriblant Kristiansand.

— Men nå begynner visst de andre plassene å bli fulle. Med mange fly som venter, blir det trangt også i luften, og det er innført restriksjoner også på avganger herfra, sier Kobro.

Etter en drøy time ble Oslo lufthavn igjen åpnet for normal trafikk. Forsinkelser på må påregnes, opplyser OSL i 17.30-tiden.

Da hadde totalt 28 fly blitt forsinket eller omdirigert, og flytrafikk over hele landet og deler Skandinavia blir rammet av forsinkelser.

Ned på Kjevik

På Kjevik rustet man seg raskt til å ta imot flere fly utover kvelden.

Norwegian DY 1307 fra Gatwick, opprinnelig med destinasjon Gardermoen, ble ligggende lenge i lufta og venter på tur (bildet over).

— Vi har akkurat tatt ned det første flyet, et danske rutefly, forklarer Tore Havik ved Avinor Lufthavn Kjevik til fvn.no klokken 17.15. Hvor andre ekstra fly de kan bli nødt til å lose ned i Kristiansand, selv etter at Gardermoen er gjenåpnet, vet han ikke.

SJEKK SELV: Følg flytrafikken live på fvn.no

Store konsekvenser

I tillegg til forsøk på å identifisere den ukjente farkosten fra luften, ble flyklubber i området kontaktet, og politiet deltok i jobben.

– Og så håper vi flyspotterne har kikkertene rettet inn mot dette, legger Kobro til med en viss galgenhumor.

Informasjonssjefen har fått antydet at dersom det dreier seg om et motorisert fly, vil det trolig lande innen to til tre timer. En paraglider eller hangglider kan i prinsippet holde seg oppe så lenge piloten orker, men er avhengig av oppadgående luftstrømmer for å holde seg flygende.

Flausen kommer nå til å koste mange millioner kroner, og det har foreløpig ikke lyktes noen i å finne ut hvem den uheldige piloten av minifarkosten er.

— Det vil skape store problemer for veldig mange passasjerer, som risikerer å lande et helt annet sted enn de skulle, mister forbindelsene sine videre eller opplever forsinkelser, sier Johansen til VG Nett.

— Vi prøver å finne ut hva dette er. Ingen andre fly har sett noe. Nå bruker vi alle muligheter for å finne ut om det fortsatt er noe der. Det gjør vi gjennom observasjoner fra trafikken i lufta.