KRISTIANSAND: I går ble Høyres alternativ til statsbudsjett presentert. I dag skriver Arbeiderpartiets Kari Henriksen og Freddy de Ruiter at forslaget er uten penger til vei på Sørlandet.

Peter S. Gitmark

— Det Ap sier er bare tull. Det er ikke korrekt. Vår satsing på vei på Sørlandet ligger fast. Vi var krystallklare i 2008 og 2009: En ny Høyre-regjering skal bygge sammenhengende firefelts motorvei fra Oslo til Mandal i løpet av første tiårsperiode. Og videre til Stavanger i påfølgende periode i Nasjonal transportplan.Gitmark får støtte fra Høyres Svein Harberg:

— Henriksen og de Ruiter kommer med grunnløse påstander, der de mener at opposisjonen som justerer på regjeringens forslag til budsjett skulle ha samme mulighet til å påvirke løsninger som om vi la fram vårt eget budsjett. Høyres alternative transportplan forteller hvordan vi vil prioritere, sier Harberg.

Tidenes løft

Gitmark sier partiets budsjett er tidenes løft.

— I vårt budsjettforslag ligger det tre-fire ganger mer til vei- og vedlikehold enn i regjeringens budsjett. Det er satt av nesten dobbelt så mye til kollektivtrafikken. Når vi kjenner den prekære situasjonen Kristiansand er i nå, fordi regjeringen forsøker å presse på kommunen rushtidsavgift, så er dette sårt tiltrengte penger, sier Gitmark.

— I vårt budsjett er det 800 millioner til midtdelere. Størstedelen av dette er til E 39. I tillegg vil vi etablere et infrastrukturfond på 50 milliarder kroner og en ren pott på en milliard til nybygging av vei. Summen av dette, dersom det ble vedtatt, hadde vært tidens samferdselsløft. Når Kari Henriksen og Freddy de Ruiter sier at Høyre er uten penger til vei, så er den faktiske realiteten at dette er tidens samferdsels løft med høyre.

— For Sørlandet ville dette betydd at vi hadde vært kort tid unna fire felt hele veien til Oslo. Og så hadde vi sluppet den Ap-ledede diskusjonen om det skal være tre eller fire felt til Søgne, og slått fast at det skal være fire felt til Stavanger, sier Gitmark.

Angrep og samarbeid

Angrepet fra Arbeiderpartiets representanter kommenterer Svein Harberg slik:

— Det er total mangel på sammenheng mellom det Kari og Freddy her gjør, og det de appellerer til. Dersom det å gå løs på andre representanter, og konkret forsøke å svekke troverdigheten og gjennomslagskraften til sine medrepresentanter er måten å invitere til edruelig samarbeid om samferdselsprosjekter på, ser jeg mørkt på fremtidig samarbeid på vegne av Sørlandet, sier Harberg.

— Høyre står med rak rygg i forhold til sin satsing på samferdsel, også for Sørlandet, og jeg hadde håpet at vi skulle fortsette det gode samarbeidet vi har hatt på Sørlandsbenken for å få på plass ny E 18, ny E 39, gul stripe gjennom Setesdal, satsing på Kjevik og satsing på Sør-Vestbanen. Jeg registrerer at AP nå velger en annen linje, men vil selv fortsette samarbeidslinjen, sier Harberg.

Lavmål

Peter S. Gitmark kaller utspillet fra Ap-benken et lavmål:

— Jeg er skuffet over det lavmålet Ap legger til grunn. Det viser at de ikke tør å se realitetene i øynene, at Høyre ville gitt hele landet, og vår landsdel spesielt, et helt annet veinett i løpet av få år. Jeg er stolt av å være forkjemper for bedre veier på Sørlandet, med en klar målsetting om at kysten skal ha firefelts motorvei, sier han.