KRISTIANSAND: Color Line startet i dag en annonsekampanje for å vise folk det de mener er raskeste vei til Danmark. Men for lokalkjente i Kristiansand framstår annonsen mer som at markedsavdelingen i ferjeselskapet ikke helt har kontroll på nord og sør, eller babord og styrbord for den saks skyld.

Annonsen er illustrert med et bilde av Superspeed og et skilt som skal peke mot Danmark. Men for at ferja skal ta korteste vei til Hirtshals, burde ikke da Oksøy fyr vært på styrbord side?

Én feil

Color Line har imidlertid illustrert annonsen med et bilde som viser Superspeed på vei inn til Kristiansand havn.

— Det er ment som et illustrasjonsbilde. Det er tilfeldig at det er det bildet som er brukt, sier salgs- og markedssjef i Color Line Superspeed, Nina Moland Andersen, til fvn.no.

Hun var i dag spent på hvordan annonsen ville bli tatt imot, og flirer når påpekningen av feilen er den første reaksjonen hun får.

— Dere har i alle fall sett den, flirer Moland Andersen.

- Mulig vi burde tenkt på det

Markedssjefen medgir at annonsen ikke er ment for markedet på Sørlandet. Da hadde den trolig fått et annet bilde som bakgrunn.

— Jeg tror ikke mange lokale reagerer på annonsen. Men vi får kanskje bytte ut bildet. Det er en lett sak å gjøre, sier hun, og legger til:

— Det er mulig vi burde tenkt på det når bildet ble plukket ut, men vi fant et fint illustrasjonsbilde som vi ville bruke. Vi syntes det var et godt bilde.

Første gang

Annonsen skal framover være å finne på flere nettaviser på Østlandet, samt i Rogaland og Hordaland. Det er hovedsakelig disse områdene kampanjen retter seg mot. På annonsen kan lesere legge inn sitt eget postnummer for å finne ut avstanden til nærmeste Superspeed-havn, samt hvor lang tid det tar å komme seg til Danmark.

— Det er første gang vi lager en slik interaktiv banner. Det er en gimmick for å vise avstanden til Danmark, sier Moland Andersen, som selv er fornøyd med annonsen.

— De lokale ser at det er Oksøy fyr, men andre gjør nok ikke det. Det er interaktiviteten som er morsom, sier hun.