VENNESLA: — Grensesetting er kanskje den sterkeste aggresjonsskaperen hos barn og unge. Dere må stå i grensen dere har bestemt dere for. Det krever energi og overskudd, understreket Pål Roland.

Tar levekår på alvor

Roland er førsteamanuensis ved Senter for atferdsforskning i Stavanger, og har jobbet i 20 år med de tyngste elevene i Norge. Fredag var han invitert av Vennesla kommune til å holde foredrag på den felles planleggingsdagen for ansatte i barnehager og skoler.

Tema for dagen var håndtering av utfordrende atferd hos barn i barnehage og skole. Vennesla har i mange år kommet dårlig ut i levekårsundersøkelser. Kommunen har også en svært høy andel elever med spesialundervisning. En del er relatert til atferdsvansker. Kommunen tar problemene på alvor.

— Sett grenser uten kjefting

I en av pausene på "Filla" utdypet Pål Roland.

— Grensesetting må komme allerede fra barns første leveår. Foreldre må begynne tidlig. Det handler om å lære noe de ikke kan. Grensesettingen må ikke være preget av strenghet og kjefting, forteller Roland.

- Nå føler jeg meg truffet?

— Ja, og det er det mange her i denne salen som også gjør.

Når grensesetteren aksepteres

Rogalendingen sier aggresjonen som gjerne oppstår når en voksenperson vil sette grenser for barn, må avlæres. Avlæringen må ifølge Roland komme gjennom god og varm relasjonsbygging og tydelighet.

— Barn og unge aksepterer grensene mot noe hvis de liker grensesetteren. Med varm grensesetting mener jeg at barn må forklares og få hjelp til å ta de rette valgene.

Pål Roland lener seg til den amerikanske atferdsforskeren Richard Tremblay, som sier at det er vanlig med høy aggresjon i tre-fire-årsalderen, og den må avlæres.

Opptatt av kompetansebygging

— Barn i denne alderen gjør ofte negative handlinger. De er urolige, gjør motstand og tar ikke i mot beskjeder fra voksne. Når denne atferden er gjentakende og er preget av et mønster, bør varselklokkene ringe.

Roland har i flere år jobbet mot barnehagene i Vennesla og håndtering av utagerende atferd. Han skryter av samspillet mellom barnehage og skole.

— De er veldig opptatt av kompetansebygging i Vennesla. Målet er høyere kvalitet blant de ansatte, slik at læring stiger.