KRISTIANSAND: — Ved forrige stortingsvalg var informasjon hentet fra sosiale medier viktig for rundt ti prosent av velgerne. Jeg tror dette tallet kommer til å øke ved valgene fremover. Likefullt er det effektivt å møte velgerne personlig, gjennom stands og husbesøk. Jeg tror politikerne som behersker begge deler kommer til å ha et fortrinn i forhold til konkurrentene, sier valganalytiker Svein Tore Marthinsen.

doc62hf0j3wfmwv3ze4os3.jpg

Statsviteren synes det er interessant at Venstre i Kristiansand har valgt å markere seg i bybildet et helt år før valget. Han tror nettopp de mindre partiene kan profitere på denne type oppmerksomhet.— Jeg synes det sier noe om at Venstre slåss mot sperregrensen. Partiet opplever kanskje at det kom sent i gang med valgkampen før 2009-valget og at det har tatt lærdom av dette. Jeg tror absolutt at de mindre partiene som lett kan drukne i mediebildet kan tjene på å være synlige, sier Marthinsen.

I tillegg er Venstres velgere blant de minst lojale fra valg til valg.— For dem er det svært viktig å bygge lojalitet til velgerne sine. Partiet er avhengig av å hente tilbake så mange som mulig av de som stemte Venstre ved forrige valg for å gjøre det bra neste høst, sier Marthinsen.

— Du tror ikke folk blir lei når partiet er så tidlig ute?

— Det er alltid en viss fare for det, men det kan også være et godt sjakktrekk. Folk er nok mer mottakelige nå enn i den siste valgkampuka, sier Marthinsen.

Analytikeren, som er i ferd med å skrive bok om sosiale medier, mener politikernes personlige møter appellerer til eldre folk, mens unge velgere er mer mottakelige for det som kommer via kilder som Twitter og Facebook.

— I Norge er det rundt tre millioner Facebook-brukere. Her møter politikerne folk flest. Twitter er mer rettet mot eliten, men tjenesten kan også brukes meget målrettet. Jeg kom i snakk med en lokalpolitiker som fortalte meg at han ofte la ut en melding på Twitter ved 18-tiden fordi han visste at lokalavisene ofte var i beit for saker på den tiden. Dermed ble han ofte ringt opp og fikk profilere sakene sine.

Selv om Marthinsen til daglig jobber i Jessheim, har han en viss oversikt over sørlandske stortingsrepresentanters bruk av de sosiale mediene.

— Jeg skal ikke påstå at jeg har kjempeoversikt over hva som skjer på Sørlandet, men Kjell Ingolf Ropstad fremstår som en mann som har knekt koden på sosiale medier, i tillegg til å ha en blogg som fungerer bra. Også Dagrun Eriksen er flink med Twitter, mener statsviteren.