MANDAL: – Denne nyheten ble åpenbart mottatt med stor glede, sier administrerende direktør ved Umoe Mandal, Anders Nybø.

Forsinkelsen på over to år skyldes problemer knyttet til å få gassturbinene og gir på båtene til å fungere tilfredsstillende. Umoe Mandal har kommet i en vært anstrengt økonomisk situasjon som følge av de problemer de har hatt med å få fartøyene ferdig

– Dette er et svært krevende prosjekt som vi har tapt mye penger på. Vi ser fram til å legge det bak oss og ta fatt på nye utfordringer, sier Nybø.

– Hvor mye har verftet tapt?

– Det ønsker jeg ikke å kommentere. Slik det ser ut nå signerer vi avtalen med forsvaret til uken.

Verdens raskeste

Avtalen inneholder en rekke elementer som gir fartøyene økt utholdenhet gjennom tilleggsytelser, komponenter og reservedeler. Blant annet vil MTB-ene nå kunne operere til havs over lengre tid.

Skjold-klassen er verdens raskeste serieproduserte marinefartøy og benytter fire flymotorer for å oppnå en hastighet på over 60 knop. Fartøyet er utstyrt med moderne sensorer, våpen og kommunikasjonssystemer.

Stolte skipsbyggere

– Vi er stolte av skipene vi leverer fra oss. En av skipssjefene sa til oss at dersom det hadde vært enkelt å bygge fartøyene kunne hvem som helst ha gjort det. Det har jeg minnet de ansatte på i denne perioden, sier Nybø.

– Har støyen og negativiteten rundt denne leveransen gjort noe med selvtilliten til verftet?

– Det tror jeg de fleste kan tenke seg til selv, men nå er det nye lodd og nye gevinster. Vi kommer til å søke etter åtte-ti nye medarbeidere. Vi regner med at det er internasjonal interesse for andre typer produkter i kompositt. Et materiale vi nå kan svært godt, sier Nybø.

Tre fartøyer

Det er foreløpig levert tre fartøyer. Det fjerde er planlagt levert i november i år, mens de to siste leveres første halvår 2012. Prosjektet har en kostnadsramme på 5,4 milliarder kroner.

Forsvarsminister Grete Faremo sier i en pressemelding at hun håper avtalen vil gi grunnlag for optimisme og vekst på verftet i Mandal.