KRISTIANSAND: Konseptet er utviklet av reklamebyrået Fundament. De vil, sammen med instituttet Noroff, også stå for gjennomføring av kursene.

BEHOV: Daglig leder i Fundament, Øystein Hjorthaug, sier at de har sett et stort behov hos sine kunder i opplæring av strategier på Facebook. FOTO: Pressefoto Foto: Pressefoto

— Dette er en kurs og kompetanseleverandør som har spesialkompetanse på sosiale medier generelt og på Facebook spesielt. Kursene skal være vektet både på en teoretisk del og en praktisk del og skal gi deltakerne en god, balansert og ikke minst nyttig innføring i temaet sosiale medier, opplyser daglig leder i Fundament, Øystein Hjorthaug, i en pressemelding.Lanseringen av den nye skolen var 4. februar, samme dag som nettsamfunnet Facebook feiret sitt seksårsjubileum. Målgruppen til den nye skolen er kommunikasjonsansvarlige i både offentlig- og privatsektor.

— Behovet er definitivt til stede, sier Hjorthaug.

Han kan fortelle at Fundament lenge har jobbet aktivt med markedsføring på sosiale medier og at de har sett et stort behov blant kundene sine for en opplæring i strategi på denne arenaen.

— Vi har sett at mange trenger opplæring i det å systematisere hva de skal publisere på Facebook. Så på Facebook-skolen vil vi gi trening og kursing i det å markedsføre seg på denne arenaen, forteller Hjorthaug til fvn.no.

Han understreker at Fundament ikke er noen evangelister for sosiale medier, men at de er en gruppe kommunikasjonsrådgivere som har sett kraften som ligger i denne arenaen.

— Og det er denne kraften som gjør at man må være bevisste på hvordan vi bruker for eksempel Facebook. Det er forskjell på hva man kan legge ut som en privatperson, og hva slags ting som skal publiseres av et firma, sier han.

Selve undervisningen skal foregå ute hos kunder og i klasserom. Så langt har skolen hatt én elev, smykkeprodusenten Hasla.