KRISTIANSAND: Også det kommunale vedlikeholdet om sommeren vil forsvinne for disse veiene.

Nedklassifisering av veinettet i Kristiansand gjøres blant annet for å spare penger.

– Beboere i private veier har hatt et gode i veldig mange år, i forhold til andre skattebetalere i byen. Vi ønsker å behandle folk likt, sier avdelingsleder i ingeniørvesenet Per Kjelsaas.

Det arbeides nå med å omklassifisere veier i spredtbebygde områder som ingeniørvesenet i dag vedlikeholder. I denne omgang foreslås bortfall av brøyting på fire private veier i Tveit, Randesund og Mosby.

Boligområder rammes

Også i bynære strøk vil det bli slutt på å rydde foran døra di. Kjelsaas sier man vil nedprioritere flere stikkveier i sentrale boligområder. I forfjor opphørte vedlikehold av 22 stikkveier på Lund og Gimlekollen. Kjelsaas anslår at det er inntil 100 slike i Kristiansand.

– Vi ønsker ikke å brøyte en veistubb på 30 meter. Vi må ha noen kriterier, for det har vært litt tilfeldig hvem som har fått kommunal brøyting, sier han.

Stikkveiene må være minst 50 meter for å bli brøytet. Kjelsaas sier etaten får flest klager på disse.

– Beinhard business

I 2007 vedtok byutviklingsstyret en detaljert kartlegging av private veier og stikkveier i Kristiansand som ikke tilfredsstiller krav for kommunalt vedlikehold. Kartleggingen er ikke ferdig. Det er krav til veienes standard, snuplass, trafikkmengde, antall boliger og grunnsituasjonen.

– Vedtaket innebærer at kommunal brøyting på en del veistrekninger vil falle bort. Kartleggingen er satt i gang for å se på innsparinger. Dette er beinhard business og en typisk sak som vil vekke mye reaksjoner, blant annet på grunn av gamle avtaler, sier Hans Otto Lund (H), nestleder i byutviklingsstyret.

Kan få tilskudd

I spredtbebygde områder angir kommunens veinormal at veiene må ha minst fire boliger for å tilfredsstille kommunal brøyting. Veibrukerne må selv sørge for brøyting. Disse kan søke om et årlig tilskudd på 10 kr/meter vei utover de første 100 meterne.

Kristiansand brøyter etter et rangeringssystem. Bussgater og gang— og sykkelveier har ved snøfall høyest prioritet. Deretter kommer boligveier. Ifølge byingeniør Terje Lilletvedt unngår man å kalle ut mannskap om natten.

Brukt 19 av 21,5 mill

Ingeniørvesenet har i år et brøytebudsjett på 21,5 millioner kroner. 19 av disse er allerede brukt opp som følge av den snørike vinteren. I 2007 var budsjettet på 12 millioner. Det viste seg da å være 18 millioner for lite.

Om brøytetilbudet kristiansandere kan vente seg i fremtiden med stadige kostnadskutt og effektiviseringskrav, sier Terje Lilletvedt:

– Vi vurderer hele tiden på hvilket nivå vi skal legge brøytingen på. Nå er det spådd snø i mange dager fremover, da må vi holde standarden opp som folk krever. Jeg opplever at politikerne ønsker fremkommelighet.

Grøfter og gruser på dugnad

Beboere langs den 1,4 kilometer lange Borgeveien i Tveit har bedt kommunen overta vedlikeholdsansvaret. Kommunen holder den private veien, som strekker seg fra Topdalsveien til Ålefjærveien, åpen om vinteren. Øvrig vedlikehold står enkelte av de 18 grunneierne for på egen hånd.

– Vi har henvendt oss til kommunen om de kan overta veien. Men det har de ikke ønsket, forteller en av grunneierne Odd Mæland.

Han sitter i en veigruppe som i alle har jobbet dugnad for å opprettholde standarden. Ifølge Mæland må det investeres mye penger før kommunen vil vurdere et helårs driftsansvar. Veien er smal og grunnforholdene dårlige.

– Vi er to-tre grunneiere som nå vedlikeholder veien på dugnad. Vi grøfter og gruser og bruker traktoren til å fylle igjen hull. Det er vanskelig å holde en sånn vei på dugnad, selv om vi får noen kroner til grus, mener en annen grunneier, Thor Borgen.

At Borgeveien ble offentlig sykkelvei, mener Borgen er ett argument for at kommunen overtar. Veien ble i sin tid også stengt for gjennomkjøring på grunn av uvettig kjøring.