KRISTIANSAND: – Du må få med at vi kjører fem i bilen, kommer det fra baksetet, da fire miljøbevisste haiker med Fædrelandsvennen til Brennåsen for å treffe representanten fra Statens vegvesen.

En samlet miljøbevegelse i Kristiansand har alliert seg med lokallagene til Sosialistisk venstreparti og Senterpartiet. Disse har sendt en felles høringsuttalelse til Vegvesenet, hvor de ber om at E 39 mot Søgne ikke bygges ut til firefeltsvei. De presiserer at fellesbrevet utelukkende gjelder veistrekningen mellom Breimyrkrysset i Fidjebakken og rundkjøringen i Brennåsen.

– Hva slags by vil vi ha? Skal vi bygge mer vei og la flere kjøre, eller skal vi tenke nytt, spør Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, leder av Naturvernforbundet i Kristiansand.

Uenig

Hun mener veien er god nok. Asbjørn Heieraas, prosjektleder i Statens vegvesen region sør, er uenig.

– Vår anbefaling er at dette blir en firefeltsvei. Vi vil begynne i byen og jobbe oss vestover, sier Heieraas.

– Men genererer ikke mer vei bare mer trafikk, skyter Arne Otto Iversen fra Grønn Hverdag Sørvest inn.

– Jo, det er en tommelfingerregel, svarer Heieraas, før han trekker fram trafikksikkerhetsgevinst som et argument for fire felt.

– Dette regnes som en farlig vei, konstaterer Heieraas.

Forslag

Ulltveit-Moe svarer med at det aller tryggeste er å kjøre kollektivt. Anne Mette Nilsen fra SV i Kristiansand mener busstilbudet må forbedres.

– Flere og mer forutsigbare busser ville vært fantastisk. Her har vi et enormt forbedringspotensial, sier hun.

De oppmøtte fra miljøbevegelsen er enige i at noe må gjøres for å lette trafikken på strekningen. Nilsen har stor tro på «park and ride»-konseptet, hvor man parkerer på tilrettelagte plasser for å ta buss videre. Iversen nevner bilkollektiv, hvor flere førere deler på en bil, og Ingunn Trosby fra Klimaaksjonen synes kameratkjøring klinger bra.

– Fire i en bil er mye bedre enn en i hver. Arbeidsplasser bør oppfordre sine ansatte til dette.

Ikke nok

Veivesenets representant synes tiltakene lyder bra, men mener ikke det er nok. Han sier at 12.000 biler på en gitt strekning i døgnet rettferdiggjør fire felt. Strekningen som diskuteres har 20.000 biler i døgnet, grovt regnet. Det overbeviser ikke Iversen om at firefeltsvei er veien å gå.

– Om få år har vi fortsatt kø, men på mer vei. Bedre vei øker etterspørselen, fastslår han.