KRISTIANSAND: — Pengene fra Sparebanken Sør går til full opprusting av banjeren, midtdelen av skipet, som fungerer som oppholdsrom, sovesal og undervisningsrom for de 70 ombord, sier Per Filip Sommerstedt, direktør for Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet.

Milliongaven er avgjørende for at "Sørlandet" kan fortsette å gå i full drift.

- Det er historiens største enkeltdonasjon til fullriggeren, sier han.

- Unikt dannelsesår

Fra 2010 har skipet igjen kunnet gå som skoleskip, i samarbeid med kanadiske West Island College.

Fra neste år går skoleskipet en full sesong, og det er mulig å ta siste året på videregående, samt ex. phil og ex. fac ombord.

Sommerstedt understreker hvor viktig det er for filosofien bak skolegangen ombord at banjeren opprettholdes i sin opprinnelige form.

— Det er en del av dannelsen, at du i månedene du befinner deg ombord er en del av fellesskapet, at du lærer å samarbeide . Alle bor sammen, ingen har noe privatliv og du må forholde deg til de sosiale reglene og internjustisen som oppstår i et slikt samfunn. Utdannelsen er i så måte helt unik, sier han.

Symbol for Sørlandet

— Vi ønsker å bidra til å skape engasjement omkring seilskuta, og at rehabiliteringarbeidet kan bli fullført, sier Geir Bergshaug, admininistrerende direktør i Sparebanken Sør.

Neste år fyller skipet 85 år, og er verdens eldste operative fullrigger. I dag finansieres driften av statlige midler, tilskudd fra fylkeskommune og kommunale midler, samt private donasjoner. Skoleskipets venneforening teller hele 2000 medlemmer.

- "Sørlandet" er viktig for landsdelen, og er en identitetsbærer for en region som har en lang og stolt seilskutetradisjon, sier Bergshaug.

Nå håper banken at myndighetene og andre næringsaktører vil følge i deres fotspor.

— Vi ønsker å bidra til at driften kan videreføres på en god måte. "Sørlandet" har en sterk og samlende symboleffekt, det forener landsdelen på en unik måte, sier banksjefen.

Trenger over 30 millioner

Innen april 2012 skal Sørlandet gjennom en omfattende sertifisering og klassifiseringssjekk.

— Hvis den ikke passerer, risikerer skuta å bli "avskiltet", forklarer direktøren.

I dag holder "Sørlandet" høyeste klasse iDet Norske Veritasog har alle nødvendige sertifikater for «world wide trade». For å opprettholde klassifiseringen og kunne fortsette som seilskute i sin originalstand etter 1925-klassifisering, ligger rehabiliteringsbehovet på 37,5 milllioner kroner.

— En del av midlene har vi finansiering på. Halvparten av de gjenstående 30 millionene har vi søkt kulturdepartementet om, sier Sommerstedt.

De siste 15 millionene håper stiftelsen at fylkeskommunen og Kristiansand kommune vil være med og bevilge penger til.

— Vi er vel orientert om at klassifiseringen går ut i april, sier rådmann i Kristiansand, Tor Sommerseth.

- Hva er kommunen innstilt på å stille opp med av midler?

— Vi venter på søknaden om å bistå, den har vi ikke mottatt ennå, så vi får ta det derfra når den foreligger, sier han.

Kulturdepartementet ønsker ikke å kommentere saksbehandlingen.