KRISTIANSAND: De siste fire årene har billettprisene for innenlandsreiser gått noe ned. Men på strekningen Oslo-Kristiansand, har prisene steget med 17 prosent.

– Vi har lenge reagert på høye flypriser, men jeg visste ikke at de har steget så mye. Nettopp derfor er det vi jobber intenst med å få Norwegian hit, sier Siri Mathiesen, regiondirektør i NHO Agder.

Stor forskjell Det er klar forskjell i prisutviklingen på strekninger med og uten konkurranse. Det viser en undersøkelse av flytrafikken som Transportøkonomisk Institutt (TØI) har gjennomført for Avinor. Til sammenligning har prisene mellom Oslo og Bodø sunket med 36 prosent etter at Norwegian kom på banen i 2003. Undersøkelsen viser at konkurransen på de ulike rutene har en direkte innvirkning på billettprisene. Norwegian kuttet nettopp ut ruten fra Kjevik til London for vinteren, men har sagt de kommer tilbake til sommeren.

– Vi håper jo også på rute til Oslo. I det siste har vi sett at trafikken øker på utenlandsrutene fra Kjevik, mens innenrikstrafikken går ned. Folk velger buss på grunn av de høye prisene, mener Mathiesen.

Billig til Tromsø

Hun mener spesielt det gjelder for folk i Arendalsområdet, som ikke ser syn på kjøreturen til Kristiansand på dårlig vei.

En gjennomsnittlig tur/retur-reise mellom Oslo og Kristiansand er dyrere enn en tur mellom Oslo og Tromsø. Kristiansandere som vil til Oslo må betale 2256 kroner, mens Tromsø-folk slipper unna med 1974 kroner.

– Kostnadene for bedriftene bare øker, ingen av våre medlemmer setter pris på dette. Det er svært uheldig at SAS utnytter sin monopolsituasjon ved å skru opp prisene. Men dette er jo melkeruta til SAS, mener Mathiesen.