KRISTIANSAND: — Region Agder ser ut til å ligge tynt an, bekrefter kommunikasjonsdirektør Merete Agerbak-Jensen i Luftfartsverket.Bakgrunnen er at den massive statlige etaten skal slankes og omorganiseres. Luftfartsverket er i dag delt inn i 11 regioner. I den nye modellen er det trolig bare plass til tre, fire eller fem.Etter som region Agder er tredje minst av de 11, ligger det i kortene at Per O. Bergan blir den siste med tittelen regiondirektør på Kjevik.- Det bekymrer meg ikke. Men du har rett i at Kjevik nok mister sitt regionsete. Sannsynligvis slås vi sammen med Rogaland, kan hende også Bergen. Da blir den regionale administrasjonen trolig lagt til Sola eller Flesland.Bergan regner med at alle de 11 regiondirektørene fristilles og at de øvrige tre i Luftfartsverkets administrative stab på Kjevik får bli.Luftfartsverket har i dag rundt regnet 2400 ansatte. 350 av dem befinner seg i hovedadministrasjonen i Oslo.- Etaten har overtallighet på administrerende nivå, vedgår Agerbak-Jensen. Den nye hovedstrukturen blir klar over påske. Den nye modellen blir operativ ved nyttårstider. Prosessen planlegges og besluttes internt, uten å gå veien om politiske organer av noe slag.Likevel er det sterk politisk interesse for det som skjer.Ordfører Bjørg Wallevik har såvidt hørt nyss om at noe er på gang:- Slanking er ganske nødvendig. Luftfartsverkets administrasjon synes å være heller tunggrodd, sier Wallevik, som akter å kjempe for at etaten i alle fall beholder en sjef på Kjevik.Ordføreren i Kristiansand sier at lokale politikere gjentatte ganger føler frustrasjon over at byggeplaner for Kjevik legges på is.- Bare i Kristiansand økes folketallet med 1000 innbyggere årlig. Derfor er det ikke tilfredsstillende at vi har en flyplass som fungerer i dag. Vi er nødt til å planlegge en infrastruktur som fungerer i fremtiden. I så måte er ikke dagens flyplass god nok, understreker hun.Det argumentet har Per O. Bergan hørt før.- Det ville vært bedre om lokale politikere brukte adrenalin overfor rikspolitikere. Det er de som bestemmer. Jeg gjør en jobb overfor min arbeidsgiver, som er Luftfartsverket. Også jeg synes det er kjekt å få nye ting. Men andre steder har faktisk større behov for utbygging. Hvis Arbeidstilsynet tok seg en tur til Kirkenes, ville flyplassen der bli stengt, sier regiondirektør Bergan.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no