ARENDAL: — Innenfor den tradisjonelle virksomheten ser det ut til at par hundre av dagens nærmere 1000 stillinger er til overs, sier styret i nyfusjonerte Agder Energi AS etter gårsdagens styremøte i Arendal.Bredbånd

For nå legges kabaler lenger ned i Agder Energisystemet, etter at Eivind Krokmo ble konsernsjef og seks andre ble konserndirektører i fusjonsprosessens siste fase i fjor.Styret legger imidlertid til at det skal satses på nye forretningsområder, så som bredbånd, og at det vil gi behov for folk. Så tallet kan bli lavere enn 200 når det kommer til stykket. Dessuten skjer intet over natten, og de som etterhvert måtte oppleve å være konkret til overs, kan regne med å få tilbud om sluttpakker, utdanningspermisjon eller førtidspensjon, forsikres det.- Samtlige ansatte må i prinsippet søke på nye stillinger i Agder Energi. På ledernivå starter prosessen fra 1. februar, innen 1. juli skal alle stillinger i selskapet være besatt og alle ansatte ha et avklart forhold til sin arbeidsgiver, lød det fra styret og informasjonssjef Ragna Marie Henden etter gårsdagens samling.En milliard

Det er et bemannings- og kompetansemål med 2004 som tidshorisont som ligger til grunn for styrets foreløpige konklusjoner om bemanning. Bakenfor det igjen ligger krav om inntjening, konkretisert til en milliard kroner i driftsresultat innen samme tidspunkt.- Det må til for å kunne gi eierne det de ønsker av utbytte og forrentning av ansvarlige lån, innser styret, som ellers mener det er gjort en solid integrasjonsjobb etter det endelige, formelle fusjonsvedtaket 30. juni 2000.Nå tegnes selskapsstrukturen, og det ryddes blant datterselskapene til de etterhvert fordums KEV, VAE og AAE.Heretter blir de sentrale datterselskapene:Agder Energi Nett AS, med hovedkontor i ArendalAgder Energi Produksjon AS, med hovedkontor i KristiansandAgder Energi Marked AS, med hovedkontor i KristiansandAgder Energi Belysning AS, med hovedkontor i ArendalEt femte datterselskap, Enøksenteret AS, skal selveste generalforsamlingen plassere geografisk «etter en forretningsmessig vurdering».- Kundene forholder seg som før til de gamle selskapene inntil nærmere informasjon gis. Markedsselskapet vil etter hvert ha den samlede kundekontakten, fremholder informasjonssjef Henden.