MANDAL: — Folk flest har ikke peiling på kjøp og salg av eiendommer, sier eiendomsmegler Stein J. Nørgaard til Fædrelandsvennen. Han har lite til overs for et forslag som går ut på å la kunden selv stå for større deler av salgsjobben.Det har hittil vært vanlig at eiendomsmeglerfirmaer har påtatt seg salgsoppdrag, mot å kreve vederlag avtalt som en fast prosentdel av kjøpesummen (provisjon). Meglerne beregner vanligvis en provisjon på opptil 2-2,5 prosent av salgssummen.Har skapt bølger

Eiendomsmegler Kirsten Stray A/S i Bærum har skapt bølger landet over ved å ta til orde for en ny ordning. Hun mener ressurssterke kunder kan spare penger på selv å fotografere, holde visning og skaffe til veie nødvendige dokumenter ved salg av eiendommer.Men i Mandal slår forslaget dårlig an.- Jeg tviler på at mange ville benyttet seg av et slikt tilbud her. De fleste synes det er godt å overlate ansvaret for en så alvorlig ting som salg av eiendom til andre. Det har med trygghet å gjøre, sier Nørgaard og fortsetter:- Som eiendomsmegler leverer jeg en pakke. Det dreier seg ikke bare om annonsering og å henge salgsoppdrag opp i vinduet. Psykologi og markedsføring er viktige faktorer, og dette er ikke noe for en lekmann.Nørgaard ser ikke noe behov i markedet for et tettere samarbeid mellom kundene og eiendomsmeglerne, og kommer ikke til å satse på nyordningen.- Men det hender selvsagt at selger og kjøper har funnet hverandre på egen hånd, og først kommer til oss når de trenger hjelp til å ordne kontrakt og oppgjør. I slike tilfeller betaler de selvsagt bare halvparten, opplyser Nørgaard.Noe av poenget til Bærums-megler Kirsten Stray, er at forbrukeren selv skal bedre oversikt over hva de betaler for. Bakgrunnen for endringen er blant annet at hun mener en del meglere tar for høy provisjon.- Oppegående mennesker vil følge med i det som skjer. På en del områder har de like store kunnskaper som megleren. Ved å gjøre deler av jobben selv, blir det billigere for selger, forklarer Stray til Fædrelandsvennen og gir et eksempel:Nylig solgte hun et hus for en økonom. Selgeren, som var en dyktig fotograf, kunne selv ordne bilder til salgsprospektet samt innhente opplysninger om skattetakst osv. Dermed sparte han megleren for en del arbeid, og seg selv for en del utgifter.- Mange i dag har høy utdanning, og må antas å ha forutsetninger for selv i sterkere grad å engasjere seg i fremdriften av sitt boligsalg, fortsetter Stray, som også mener dette er sunnere for markedet.