MANDAL: — I fem kvarters tid hadde jeg ikke kontroll over situasjonen. Jeg er ikke større enn at jeg innrømmer det, sier skipper og eier av «Nesejenta», August Fjeldskår.Garnbåten var på vei fra Mandal til Korallbanken for å fiske torsk, da giret i den 203 tonn tunge stålbåten sviktet. Da var klokken 12.15.- Propellen sveiv ikke rundt. Været var rett nok ruskete, men ikke verre enn normalt om høsten. Noe slikt har aldri skjedd med den tre år gamle båten, forteller Fjeldskår.- Jeg gikk ned i motorrommet for å sjekke, og ble møtt av røyk. Det bekreftet defekt gir. Jeg gikk opp i styrehuset igjen og tilkalte redningsskøyta «Ægir». Men den lå til land for reparasjon. Så kalte jeg opp politiet, samtidig som Farsund Radio sendte ut en såkalt PAN-melding. Det betyr at båter i nærheten bes bistå. Dessuten kastet vi det vi hadde av ankere. To med tau og ett med wire. Det hjalp sånn noenlunde. Men de tre kvarterene til hjelpen kom var lange, sier skipperen.I tur og orden dukket turistbåten «Lindesnes» og trålerne «Vårøybuen» og «Brattholm» opp. De to første fikk etter hvert slep om bord i «Nesejenta». Men begge tauene røyk, heldigvis ikke samtidig.- Da slepene ble festet, var vi drevet ubehagelig nær land. Der fikk heldigvis ankerne feste. Situasjonen var ikke direkte kritisk, men det kunne fort ha gått galt, innrømmer August Fjeldskår.Klokken 16.20 kunne fartøyene omsider legge trygt til kai på Kleven. En tung og seks sjømils lang operasjon i tre-fire meter høye bølger var over.- Hva om kollegene ikke hadde vært i nærheten? Det tør jeg helst ikke tenke på. Vi er vant til å hjelpe hverandre, vi som ferdes til sjøs, sier skipperen, som tross alt har opplevd verre drama før.28. mai 1995 forliste hans forrige båt. Også den het «Nesejenta».lars.hollerud@fedrelandsvennen.no