— Når staten bruker over én milliard kroner i året på videreutdanningsreformen, er det viktig at studiene oppleves som relevante for lærerne som deltar, sier Trond Giske som er leder av Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité.

Flere lærere har klaget

Fædrelandsvennen skrev nylig om lærerne Oddvar Sodefjed og Odd Fredrik Jølstad ved Vigvoll skoler i Kristiansand som slakter videreutdanningen de tar i matematikk ved UiA. De mener at matematikken de tilegner seg ved universitetet ikke er relevant for elevene som de underviser på ungdomsskoletrinnet. Oppvekstdirektøren i Kristiansand kommune mottok før jul flere klager fra lærere som tar videreutdanning i matematikk ved UiA, og enkelte av disse har også avbrutt videreutdanningen.

Arbeiderpartipolitikeren oppfordrer Universitetet i Agder til å være lydhør overfor lærernes behov. Han mener at dersom lærere som tar etterutdanning bare lærer avansert matematikk, så kan det ha begrenset nytteverdi. Han mener at universitet og høyskoler som tilbyr videreutdanning til lærere må finne studieprogram som svarer til lærernes behov. Han peker på at pedagogikk, formulering og motivasjon også er viktige faktorer.

- Opptatt av god dialog

Viserektor for utdanning ved UiA, Marit Aamodt Nielsen, sier at det er mange lærere som har fullført kursene og at resultatene er veldig gode. UiA har også fått mange positive tilbakemeldinger fra kursdeltakerne, men tar selvsagt på alvor når enkelte ikke får innfridd sine forventninger.

Liten strykprosent

— UiA har arrangert det samme kurset i matematikk sju ganger, og dette er første gang vi har fått klager. Selv om kurset ikke utelukkende er ment å gi metodiske tips, vil jeg avvise at stoffet ikke er relevant for lærere som underviser på for eksempel ungdomsskoletrinnet. Vi har også liten strykprosent blant deltakerne, sier Marit Aamodt Nielsen.

Hun sier det også er viktig å skille mellom etter- og videreutdanning, der det siste er mer omfattende og eksamensrettet.

Viserektoren mener det er viktig at UiA gir tydelig informasjon til lærerne som starter på videreutdanning om hva studiet innebærer. Hun minner om at det er arbeidskrevende og at deltakerne får opptil 100.000 kroner i stipend eller blir frikjøpt fra arbeidstid for å delta.

UiA scorer høyt

Statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet kan ikke kommentere innholdet i spesifikke kurs, men viser til Deltakerundersøkelsen 2014. Der var UiA et av studiestedene som lærere som tok videreutdanning, var mest fornøyd med.

— Tilbakemeldingene fra lærerne gir oss viktige signaler om kvaliteten og innholdet i de ulike tilbudene. Utdanningsdirektoratet bruker disse tilbakemeldingene til åsikre gode og relevante videreutdanningstilbud, sier Birgitte Jordahl.