Men alle tre alternativene sørger for at den livsfarlige strekningen ved Trysfjorden, som ble bygget på 1920-tallet, reduseres til lokalvei og fjernes fra europaveisystemet. Spørsmålet er bare om den nye veien skal gå i bro over eller bue rundt fjorden.

Planforslaget for fire felts vei fra Volleberg til Døle bru ble oversendt kommunen tirsdag, og er et resultat av en lang prosess der i alt 24 korridorer har blitt vurdert før man landet på de tre aktuelle.

— Vi føler forslagene vi legger fram nå er de beste og mest realistiske, sier planleggingsleder Jon Terje Ekeland i Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.

Selv kom Ekeland inn i prosessen i høst, men helt siden 1995 har den elendige strekningen fra Lindelia til Døle bru ligget og slumret i kommunedelplanen, uten at det har gjort veien særlig bedre.

Halve og hele

Når de nye forslagene nå kommer på bordet, er det fordi halve E 39 gjennom Søgne, altså fra Lindelia til Døle bru, nå er kommet inn i Nasjonal Tranportplan som en del av den prioriterte strekningen fra Lindelia i Søgne til Livold i Lindesnes.

Da var det like godt å utrede hele strekningen gjennom Søgne, og i 2013 var det en omfattende runde med åpne møter og tilbud til folk om selv å tegne inn traseer gjennom kommunen.

— Jeg føler meg trygg på at de korridorene vi har silt ut blant de 24 forslagene, er de som egner seg best til videre konsekvensutredning, sier Ekeland.

Formannskapet i Søgne skal behandle forslagene i februar, deretter legges planprogrammet ut til offentlig ettersyn og høring med frist 3. mai. Så må både Søgne og Mandal kommune fatte vedtak i sine respektive kommunestyrer, før det høsten 2014 skal utarbeides en konsekvensutredning av de forslagene politikerne ønsker.

Kostnader og innsparinger

— Da vil det bli foretatt beregninger både av byggekostnader, og samfunnsmessige innsparinger i form av kortere kjørestrekninger og redusert antall ulykker, forklarer Ekeland.

Etter det blir det nye runder med høring, folkemøter og politisk behandling, før trasévalget endelig avgjøres i Søgne og Mandal kommunestyrer i juni 2015. — Det er faktisk mellom ett og to år kjappere enn slike prosesser erfaringsmessig tar. Det forutsetter et godt samarbeid med kommunene, og det har vi hatt så langt, sier planleggingslederen.

Trasévalget gjennom Søgne henger direkte sammen med trasévalget fra Døle bru til Lindelia som nylig har vært på høring i Mandal kommune.

Planlegger lange strekk

Men Statens vegvesen planlegger nå for lengre strekninger enn som så:

— I Nasjonal Transportplan ligger det føringer for sammenhengende planer fra Varoddbroa til Kvinesheia, og det jobber vi med nå, sier Ekeland.

Penger følger imidlertid ikke med alle strekningene, og for traseen gjennom halve Søgne fram til Lindesnes, altså fra Lindelia til Livold ,som totalt vil koste 6,4 milliarder kroner, er det for perioden 2018-2023 foreløpig bare satt av 410 statlige millioner. Pluss en forutsetning om at ytterligere 510 millioner skal tas gjennom bompenger

Og samtidig som alt dette planlegges, varsler den nye regjeringen at den i løpet av året vil opprette et nytt statlig veiselskap som skal stå for planlegging og finansiering av nye, store veistrekninger.

- Skal behandles grundig

— Nå må vi sette oss ned og studere disse forslagene nøye.

Det sier Søgnes ordfører Åse Severinsen (H) som tilbrakte hele gårsdagen på Agderkonferansen i Kilden, og derfor ikke får satt seg inn i de nye traséforslagene før onsdag.

— Dette har vi sett fram til lenge, og det er viktig at det får en grundig behandling før vi fatter et politisk vedtak, sier hun.

Saken kommer opp på formannskapets møte den 19. februar.