— Den har en utrustning som er helt fantastisk, og den er spesialdesignet for å tåle de påkjenningene det er med redning. Den har kraftige maskiner, og den kan taue større båter enn den forrige, sier en oppspilt skipper, Sven Arild Evertsen i RSRK Kristiansand.

Stolte

Forrige mandag dro han til Sverige sammen med tre andre frivillige for å få opplæring og gjøre siste finish på båten. Natt til fredag ankom båten, den første i rekken av fem båter til Redningsselskapet, Marvika.

— Redningsselskapet har tegnet en ny type båt. Vi hadde en på prøve tidligere, og vi i Kristiansand har vært med å komme med innspill på forandringer i forhold til hvordan vi tenker et fartøy skal være. Vi er veldig stolte og glade for at vi har fått lov til å være med i prosessen, sier Evertsen.

Bånn gass

Den nye skøyta, RS155, har en rekke finesser som den gamle ikke har. Blant annet dobbelt opp med radarsystemer og kommunikasjonssystemer. Den har fire separate navigasjonsskjermer og pc-er. Den har plass til mer mannskap og pasienter. Og ikke minst, den går 10 knop fortere enn sin forgjenger.

— Vi kan gå 38 knop. Det betyr at responstiden mot havaristene er kuttet betraktelig ned.