— I dag er dette en hindring mellom Posebyen og Kvadraturen. Det har blitt en sperre full av støy og støv, sier Hans Petter Horve i Miljøpartiet de Grønne.

I en interpellasjon til bystyret, tar han opp igjen gamle planer fra 90-tallet og foreslår å legge biltrafikken under Festningsgata i en tunnel. På den måten mener han Posebyen og resten av sentrum endelig vil bli bundet sammen.

Festningsgata kan da bli det Miljøpartiet kaller en «grønn allé» med forretninger og kafeer.

— Jeg tror dett er veldig realistisk. Folk ønsker et grønnere sentrum, og etter hvert som tiden går, vil slike løsninger tvinge seg fram, sier Horve.

Relansert

Ideen med tunnel under Festningsgata har vært utredet tidligere. Teknisk direktør Ragnar Evensen har selv sett på muligheten da han jobbet med reguleringen av E 18 i 1996. — Det har kommet opp i forskjellige sammenhenger, men har strandet på at det tar plass å komme opp og ned, og kostnadene er heller ikke ubetydelige, sier Evensen.

Han viser til at opp og nedkjøringer fort okkuperer et helt kvartal, og at det må bygges ramper som skaper nye barrierer.

— Personlig er jeg skeptisk til ideen med tunnel, men jeg mener temaet er viktig. Vi ønsker å bygge ned Festningsgata som barriere, men det må skje oppå bakken, ikke i en tunnel.

Ifølge Evensen er det mer realistisk med en slik løsning i Havnegata. Her kan det komme tunnel for å binde sammen havna med resten av sentrum.

Genialt

Hans Petter Horve mener derimot tunnelen må inn i kommuneplanen som et tiltak for å gjøre hele sentrum mer attraktivt.

— Det største problemet i dag er handelslekkasje til Sørlandsparken, tomme lokaler i sentrum og lite liv. Aktiviteten stopper opp på Nedre Torv, og det er ingen aktivitet opp mot Posebyen, sier Horve.

Selv fikk han ideen etter samtaler med medlemmer i Posebyen Vel. Der mener de Horves planer kunne ha fjernet trafikken på det som er en hovedåre for trafikk til sentrum.

— Det hadde vært genialt om dette lot seg gjøre. Hadde man fått lagt trafikken i tunnel under Festningsgata og fram til Øvre Torv, hadde trafikken på overflaten blitt fjernet og dermed også barrieren som er til resten av byen, sier Bjørn Martens i Posebyen Vel.

Mye rør

Leder i byutviklingsstyret, Grete Kvelland Skaara (KrF), mener at man bare må akseptere at Festningsgata vil være trafikkert.

— Et sted må man ha plass til trafikk inn til byen. Festningsgata er så bred at her ligger det til rette for trafikk, sier Skaara som kjenner til planene om tunnel fra tidligere.

Ifølge Skaara vil kostnadene med tunnel bli altfor store, blant annet på grunn av infrastrukturen med mye rør og ledninger som da måtte legges om.

— Jeg ser det som ganske urealistisk å få til en tunnel her, sier hun.

Hans Petter Horve mener en tunnel vil ivareta hensynet til både bilister, gående og syklende.

— Vi blir ikke kvitt trafikken, men vi må få den ut i randsonen og under jorden.