Ved NOVs hovedkvarter på Dvergsnes er det i dag rundt 280 p-plasser til 380 ansatte.  Foto: Vegard Damsgaard
Illustrasjonen viser NOVs nye kontorbygg på Støodden. Foto: DOTS AS

— Jeg tror saken nå får en annen vending. 1200-1300 mennesker kan ikke sette seg på buss hver dag til Søm, vi må se hele saken på nytt, uttalte Aps-gruppeleder Mette Gundersen under debatten.

Motstanderne fylte benkeradene da byutviklingsstyret torsdag sa ja til NOVs nybygg på Støodden, uten å love noen form for støtte til flere parkeringsplasser. Vedtaket ble gjort med sju mot to stemmer (V, MDG).

Sørlandets største kontorbygg kan ha inntil 40.000 kvadratmeter gulv og «bare» 400 parkeringsplasser.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

- Må reduseres

Her ønsker National Oilwell Varco (NOV) å samle inntil 1700 ansatte, samtidig har de uttrykt behov for minst 800 parkeringsplasser.

— For meg er ikke disse to summene forenlige, jeg tror konsekvensen av vedtaket er at bygget må reduseres, jeg kan ikke se at det kan bygges arbeidsplass for 1600-1700 mennesker med 400 p-plasser, fortsatte Gundersen.

Hun la til at saken virket langt enklere for ett år siden, men at alle innspill underveis har gjort det vanskelig å imøtekomme NOVs behov.— Vi sier hit, men ikke lenger. Vi opplever at det har vært enighet om 400 plasser, for oss har dette hele tida vært forutsetning for planen, sa Eirik Dåstøl Langeland (Ap).

Kommuneadministrasjonen har funnet det tungtveiende å legge til rette for Sørlandets største private bedrift.

Splittelse i Høyre

I Fædrelandsvennen har Høyre og Frp signalisert at de vil starte utredning av flere parkeringsplasser, samt revisjon av kommuneplanen for å få fjernet kravet om maksimalt én p-plass per 100 kvadratmeter kontor.

Men i byutviklingsstyret kom det fram at Høyre er splittet i saken.

— Hva vedkommende i mitt parti sier, står for dennes regning, det er ikke min mening. Vi kommer ikke til å fremme noe forslag rundt dette bordet i dag, fremholdt Helene H. Knudsen.

Det er tydeligvis en splittet Høyre-gruppe i forhold til parkering.

Hun mente likevel man på sikt burde gjøre noe med kommuneplanens strenge parkeringsbestemmelser.

Partifelle Odd Nordmo ville heller ikke ha noen omkamp om parkering. I hvert fall ikke før det er gått en stund og det viser seg at situasjonen blir ulevelig.

— Det er tydeligvis en splittet Høyre-gruppe i forhold til parkering. Vil dere stå samlet i bystyret? spurte Hans Petter Horve fra Miljøpartiet De Grønne.

— Like lite som du kan innestå for alle slags utsagn som De Grønnes representanter kommer med, kan ikke vi det når det gjelder Høyre, svarte Nordmo.

Det entydige signalet fra KrF er at de ikke støtter å øke antall p-plasser:

— Jeg har forholdt meg til planen med 400 plasser, ikke noe mer enn det. Det har jeg stått på hele tida, og det vil jeg fortsette å stå på, bedyret Grete Kvelland Skaara, leder av både byutviklingsstyret og partigruppa til KrF.

Tilfreds med vedtaket

Randesund bydelsråd var tilfreds med torsdagens vedtak, som i realiteten var det beste de kunne håpe på.

— Jeg vil synes utbygger tar høy risiko hvis de velger å ta sjansen på å få dispensasjon, etter så klar tale fra flertallet, sa talsmannDag-RunarPedersen til Fædrelandsvennen etter møtet.

Helene H. Knudsen (H) og Eivind Haaland (KrF) er positive til NOV på Støodden, men vil ikke gi flere parkeringsplasser nå. Foto: Vegard Damsgaard

Støodden-utbyggingen på 40.000 kvadratmeter gulv inkluderer 5000 på nabotomta, som foreløpig ikke er innlemmet i prosjektet. Det tillates samtidig et romslig parkeringshus på inntil 15.000 kvadratmeter.

Vi avventer videre behandling i bystyret.

Kommuneplanen bystyret vedtok i 2011 sier maks én parkeringsplass per 100 kvadratmeter kontor — altså 400 p-plasser på Støodden.

Planen har vært forhandlet fram med fylket, som ikke kan akseptere høyere trafikkbelastning. Fylkesordfører Terje Damman (H) kritiserte at man likevel tok til orde for å øke antall p-plasser.

— Vi avventer videre behandling i bystyret, uttaler investor Rune Torsøe etter vedtaket, og legger til at de er fornøyd med et klart positivt flertall for planen.

Bystyret gjør endelig vedtak 21. mai.