KVINESDAL: — Alt så ut til å gå på skinner onsdag ettermiddag, men noen timer senere måtte den første seksjonen til kjørebanen på hengebroen tas ned igjen. I hele går ble det foretatt justeringer, og først ved 14-tiden kunne den 160 tonn tunge stålkassen frigjøres fra kranskipet, opplyser informasjonssjef Svein Caspersen i Allfarveg, som er selskapet som bygger ny E 39 mellom Lyngdal og Flekkefjord.

Nå er det ingen lenger som våger å tippe når alle ni seksjonene til det totalt 335 meter lange brodekket vil være på plass. Før lørdag blir det uansett ikke.

Det er den nederlandske underleverandøren for stålarbeidene på hengebroa, HSM, som må bære ekstrakostnadene som stadig nye forsinkelser medfører. For veiprosjektet eller framdriften for broen som helhet betyr noen dager til eller fra ingenting.

— Fedafjorden bro skal stå ferdig som planlagt en gang i mars eller april, lover Svein Caspersen.

Når alle seksjonene til brodekket er ferdig montert, skal det blant annet legges membran og asfalteres. Det skal settes på rekkverk, veibelysning, skiltes og kjørebanen skal merkes.

Det gjenstår også å støpe rundt 60 meter av sementbroen på vestsiden av selve hengebrospennet.

I begge ender av Fedafjorden bro vil E 39 gå rett inn i tunnel. På østsiden vil tunnelen være nesten to kilometer lang og ende på den andre siden ved Opofte.

Innen utgangen av februar vil ledelsen i Allfarveg ta stilling til om nye E 39 skal kunne åpnes før den 1. september som foreløpig er planlagt åpningsdato.

Den nye E 39-traseen forkorter kjøreavstanden mellom Lyngdal og Flekkefjord med halvannen mil, og det er også den mest svingete og kritiske veistrekningen vinterstid over Kvinesheia som nå forsvinner. Den 17,5 kilometer lange tofelts veien er kostnadsberegnet til 1,2 milliarder kroner. Prosjektet delfinansieres med bompenger.