VENNESLA: Helge Omdal troppet opp med sønnens moped — og måtte trille hjem.

— Den potta så fin ut, du - den må være lite brukt, sa overingeniør Kåre Simonsen med et ironisk smil da Helge Omdal kjørte mopeden opp på kontrolltrilla.

Og Omdal måtte vel medgi at sønnen Kjetil (17) kanskje har skrudd iherdig de siste dagene - for å få ting lovlige igjen.

Utrolig treg

Latteren runget da kontrollapparatet viste maksfart - på 26,8 kilometer i timen!

En tregere moped har knapt eksistert. Simonsen mente at noen tydeligvis hadde sikret seg dobbelt ved å putte vel mye stålull i potta.

Helge Omdal lo også - helt til overingeniør Gulleik Vatnebryn fortalte om bremsevæsken som lakk og bremseskiven som var utslitt.

Dermed ble det avskilting likevel.

— Veldig ergerlig, sa Helge Omdal, før han fikk følgende trøstens ord fra overingeniøren.

— Men din moped er jo grei å la stå. Det er jo raskere å gå.

Latter.

Storkontroll

Denne uken er det storkontroll av alle mopeder i Vennesla. Samtlige 436 registrert etter 1995 er kalt inn til kontroll på plassen utenfor Norsk Wallboard.

Vennesla er først ut. Andre kommuner vil følge.

— Denne kontrolltypen er effektiv. På vanlige kontroller er det jo ikke en moped i mils omkrets etter at vi har vært i bygda noen minutter, sier Simonsen.

— Og slik er det i de fleste bygder, legger han til.

24 av dem som skulle komme i går, kom aldri. De får begjæring om avskilting i posten. Fem ble avskiltet på stedet i går formiddag.

Og fremdeles er det over 250 mopeder igjen å sjekke.

Mens ungdommen synes veivesenet er noen pirker som ikke godkjenner litt mer fart, sier Kåre Simonsen at det ligger alvor bak.

— Jeg har stor sans for argumentet om at 45 er for sent, og at mange trimmer fordi de opplever det skummelt å bli forbikjørt. Men ulykkesstatistikken sier altså noe annet, sier Simonsen.

Helge Omdal mener mopeder bør få lov å gå 65 eller 70 - da tror han trimmingen vil forsvinne

Men så er det ulykkesstatistikken da: Den viser at det nesten ikke forekommer ulykker som følge av lav fart og forbikjøringer.

Derimot har det de siste årene skjedd mellom fem og ti dødsulykker med moped i Vest-Agder. Alle hadde trimmet mopeden.

Mye ulovlig

Kontrollen i Vennesla viser så langt at mange ungdommer kjører ulovlig.

— Jeg har ikke eksakt tall, men vi ser jo at det er mistenkelig mange nye potter og nye deler, satt på i all hast, sier Simonsen.

Helge Omdal triller av sted. Han vil ikke svare på om sønnen får lov å skru på trimsettet igjen.

— Først må vi få skiltet tilbake. Deretter, veeel{hellip}, sier han lurt, før han ber oss få med at mopedkulturen ikke er verre i Vennesla enn andre bygder.

— Det er så, men den er mer enn ille nok, svarer kontrollør Simonsen.