BIRKENES/KRISTIANSAND: — Det er ikke ofte vi deler ut kake på denne måten, jeg kan ikke huske når det skjedde sist. Men jeg synes virkelig at dette fortjente en spesiell oppmerksomhet, smiler Strandvik, distriktssjef for Agder og Rogaland, som gir en verbal blomst til Statens vegvesen som oppdragsgiver.For ikke mange ukene siden satte lastebileierne nettopp riksveistrekningen fra Tveit til Birkeland opp på sin skrekkliste. Mange steder hadde - og delvis har - veien dype hjulspor, og det rister og gynger godt der oppe i lastebilenes styrehus.- På denne veien pekte vi på hjulspor som var blitt slitt ned hele 13 centimeter. Og det er mye tungtrafikk med høye vogntog på denne strekningen, sier Strandvik.Formann til arbeidslaget hos NCC Roads Asfalt, Ivar Leikvangen, var mer enn tilfreds over det lille avbruddet i en lang og varm arbeidsdag over rykende, myk asfalt. Og det kunne knapt passet bedre heller. De hadde akkurat nådd fram til fylkessteinen på Drangsholt, og avsluttet asfaltleggingen så å si på centimeteren mellom de to Agder-fylkene.- Det var hyggelig dette, synes Leikvangen.Han kunne ikke huske å ha blitt påspandert noe slikt tidligere. Noen kakespade var naturlig nok ikke å oppdrive blant arbeidskarene, det hører ikke med til grunnutrustningen i asfaltyrket. Men en tollekniv kan gjøre samme nytten. Og hva gjør det vel at Strandvik i farten hadde glemt å medbringe papptallerkener og plastskjeer? Det går fint an å bruke emballasjen til improviserte spiseredskaper om bare føda er god.Etter kakeinntaket skulle høyre stripe asfaltlegges fra Drangsholt og 1650 meter oppover. Men det blir ikke lengre, verken oppover eller nedover i denne omgang. Selv om asfalten var svært så «kortreist», den produseres av nettopp NCC på Rugsland på andre siden av elva. I dag holder karene på med etterarbeidet, så bærer det bort til Arendal.Strandvik understreket for øvrig at han gjerne ville ha flere hyggelige asfaltoverraskelser.- Jeg deler gjerne ut flere bløtkaker, jeg, smilte han.