KRISTIANSAND: Nå går de fleste Metro-bussene innom det kommende universitetet på Gimlemoen i Kristiansand, men fra nyttår 2009 kan tilbudet bli slutt. Årsaken er at Vest-Agder Kollektivtrafikk ønsker at Metro-bussene skal gå fortere mellom øst og vest.

— Går senest i verden - Metroen var planlagt å være den sterke og kjappe kollektivaksen gjennom byen fra øst og vest. Slik det nå er, er det det som går senest i verden, sier markedssjef Inge Os i Vest-Agder Kollektivtrafikk, noe spøkefullt.

Derfor ønsker nå Vest-Agder Kollektivtrafikk at Metro-bussene skal gå gjennom tunnelen i Festningsgata og følge E 18 også gjennom tunnelen på Bjørndalssletta - uten å svippe innom det kommende Universitetet i Agder. Mange passasjerer skal nemlig ofte lenger enn kun mellom sentrum og Gimlemoen.

Forslaget kom etter en utredning i vinter, og var oppe til politisk behandling i vår. Politikerne støttet forslaget.

Men studentene ved det kommende universitetet, beboerne på Gimlemoen og elevene ved Kristiansand Katedralskole på Gimle er kanskje ikke like fornøyde. I høst får de en forsmak på at Metro-bussene kan forsvinne. M2 har nemlig sluttet å gå innom den nåværende høyskolen. Inge Os har forståelse for at ikke alle applauderer forslaget.

- Må følge tilbakemeldingene - Vi må følge tilbakemeldingene for folk i høst, og dette vil danne grunnlaget for en evaluering. Vi vil bruke god tid på å få evaluert skikkelig, forsikrer Os.

Samtidig åpner han for at beboerne kan få andre avganger i erstatning. Fra i høst startet 02-bussene å gå mellom høyskolen og Kvadraturen hver halvtime i rushtiden om morgenen og ettermiddagen. I tillegg har buss 17 startet å gå via Gimlemoen.

— Det er mulig at dette ikke er tilfredsstillende nok. Vi må nok gi noe i tillegg for å få nok kapasitet til at folk kan reise til og fra HiA, sier Os.

Kan gå ti minutter fortere Han peker også på fordelene en Metro-akse utenom Gimlemoen vil gi.

— Vi mener det er stort potensial til å hente mer trafikk hvis det tidsmessige er tilfredsstillende. Dette er en del av en langstrakt strategi for utvikling av kollektivtilbudet i byen, sier Os.

— I dag tar det veldig lang tid. Folk taper i alle fall ti minutter på at bussen på kjøre via HiA og laste opp 20 stykker som bare skal til Kvadraturen.

Selv om det kommer til å bli kostbart å flytte sanntidstavlene som står på busstoppene Metro-bussen nå går innom, regner Vest-Agder Kollektivtrafikk med at endringen totalt sett vil gi overskudd. Etter omleggingen av M2-bussens rute, er det nemlig en buss som er kuttet ut. Dette kan også skje med de andre Metro-bussrutene.