MANDAL: — Det ville være galskap å stenge butikken. Angrepene mot meg blir villere og villere. Her brukes paragrafrytteri i stedet for fornuft, sier byggherren til Rema 1000 på Vestnes, Roy Michaelsen.Michaelsen, som også driver bensinstasjonen som ligger i samme bygg, hevder å ha fått brukstillatelse. Det avviser Reidunn Solli ved teknisk etat, som har ansvaret for å gi nybygget tillatelse. Uansett hvem som har rett, hevder Michaelsen det ikke finnes grunnlag for å nekte brukstillatelse.Noe som særlig har påkalt bygningsrådets vrede, er at Michaelsen har plassert en dør uten håndtak i det såkalte «smutthullet» mellom Rema 1000 og bensinstasjonen. Rådet krever denne fjernet og erstattet med en åpen gjennomgang.Parodi

— Problemene rundt nybygget skyldes flisespikkeri. Alle vet at det vil komme en ny reguleringsplan for området i løpet av et halvt år. Jeg har forsøkt å forholde meg til den nye planen, mens bygningsrådet, teknisk etat og naboene krever at jeg følger den eksisterende 40 år gamle umoderne planen. Skal jeg følge den gamle planen til punkt og prikke, betyr det at jeg må bruke atskillige tusenlapper til ombygging når den nye planen vedtas av bystyret. Alle bør være mer opptatt av å se framover enn å bli med på å lage en parodi, sier Roy Michaelsen.Et tydelig eksempel på forskjellsbehandling mener han det er når teknisk etat foreslår å endre reguleringsplanen for å få sitt eget nybygg i nabolaget så høyt som etaten ønsker. Etaten har lagt alt arbeid opp etter en ny plan der det tas sikte på å få vedtatt et bygg 2,5 meter høyere enn den vil gi Michaelsen-bygget tillatelse til.Spott og spe

Michaelsen mener han er hengt ut til spott og spe sammen med byggmesteren og Rema 1000 uten at det finnes grunnlag for det. Han beskylder teknisk etat for en del overtramp, men innrømmer at etaten ikke skal ha hele skylden for flokene. Saksbehandleren for bygget synes han har opptrådt ryddig, men mener det er laget unødige floker om reguleringsplanen.- Brukstillatelsen er knyttet til at det er trygt å oppholde seg i bygget. Det kan jeg garantere, sier Roy Michalesen.På bygningsrådsmøtet to dager før åpningen av Rema 1000 oppfattet Michaelsen det som rådet gav tillatelse til åpning dersom det ble dør mellom butikken og bensinstasjonen samt at betongklosser på baksiden ble fjernet. Han uttaler at rådet da ikke krevde en åpning mellom butikken og bensinstasjonen, slik det nå er gjort.- Jeg tror den beste løsningen er å invitere bygningsrådet på befaring og gå gjennom saken punkt for punkt, sier Michalesen. Han innrømmer å ha gjort to tabber, men hevder begge er bagateller. Den ene er at det ikke ble levert trafikkplan i rett tid, men det synes han mest dreier seg om bilene skal stå skrått eller rett utenfor butikken. Den andre er at han tilrettela for varemottak på baksiden av bygget, som er en langt mer praktisk løsning enn at trailerne med varer skal stå og sperre gata utenfor butikken.Viftebråk

Michaelsen sier det er et problem at naboene ikke vil ha trafikk i ei gjennomgangsgate i byen. Når de hevder at det er umulig å sitte i hagen på grunn av bråket fra viftene til bygget, viser han til at det bråker atskillig mer å sitte i en ny Mercedes. Han tror det kan bli vanskelig å oppnå godt naboforhold når naboer gir uttrykk for at de ønsker han skal gå konkurs.- Det er en stor belastning for meg å bli hengt ut for ikke å følge regelverket når jeg har oppdrag for fylkeskommunen for å hjelpe butikker i utkantstrøk, sier Roy Michaelsen.