KRISTIANSAND: Ad Notam Reklamebyrå AS er klart størst blant byråene i Kristiansand og har hentet mye heder for kvaliteten på sitt kreative arbeid de siste årene. Men penger tjener selskapet ikke. I 1998 ble det 75.000 kroner i underskudd, året før ga 104.0000 kroner i minus.Dermed måtte det fylles på med ny aksjekapital. De opprinnelige 50.000 kronene ble supplert med 500.000 nye som er ført opp i regnskapet ved utgangen av fjoråret, men som formelt kom på plass etter årsskiftet, fremgår det av 1998-regnskapet.Chris Voss, som var den sentrale personen i Ad Notam gjennom 14 år, solgte ut sin halvpart av aksjene da han gikk til en toppstilling hos storkunde Hennig-Olsen Is AS i vår. Det samme gjorde den andre 50-prosent og passive aksjonæren Arne Bjørnstad, mens syv av de ansatte var kjøpere.To pene

Blant de selskapene som Fædrelandsvennen har hentet inn tall for, er det bare Reklamerådhuset og Myre & Høie som kan vise til normalt pen inntjening og egenkapital. Myre & Høies 7,3 prosent overskudd av en omsetning på snaue fire millioner kroner er sterkt, og en liten forbedring fra 1997.Tradisjonsrike Jan Andersen Reklamebyrå AS, som nå eies 100 prosent av Anne Berit Wahlstedt, sliter tungt kapitalmessig etter en stor goodwill-avskriving i 1997. Imidlertid mener styret med Randi Kvissel i spissen at videre drift er forsvarlig fordi utsiktene er lovende og fordi 1998 ga et lite overskudd. Den negative egenkapitalen er finansiert med lån fra et annet selskap eid av Wahlstedt.Bransjeoversikten er ikke komplett, og bransjen er heller ikke entydig definerbar. For eksempel opererer den grafisk design— og trykkeribedriften Bjorvand & Skarpodde langt inne på tradisjonell reklamebyråmark - med gode resultater - mens Trigger AS, som er tatt med i oversikten, definerer seg selv snevrere som produsent og selger av tjenester innen grafisk design.Format Reklamebyrå AS har ikke sendt regnskapet til Brønnøysund enda, men har i det minste fått ny styreformann på plass - selskapet ble nylig varslet tvangsoppløst fordi ingen hadde overtatt plassen etter Harald Tveito etter at han trakk seg i fjor høst. Nå har eieren, Arnt Edvin Eriksen, gått inn som styreformann selv. I 1997 omsatte selskapet hans for en drøy million kroner og kom ut på omtrent null.På siden av byråene lever Strømmes Reklame AS godt med sine reklameartikler i vid forstand. 58 millioner kroner omsatte selskapet for i fjor, satt igjen med 3,2 millioner kroner før skatt og har en solid, bokført egenkapital på over ni millioner kroner.