LILLESAND: — Reguleringsplanen for E 18 bør vedtas i Lillesand i høst. Saken skal så opp som proposisjon i Stortinget og bør vedtas våren 2004. Så får vi ikke et lokalt vedtak i høst, kan vi risikere å ikke få klarsignal fra Stortinget neste vår. Da kan det bli senere oppstart på anlegget, sier Nilssen.- Vi trenger godt og vel et år mellom Stortingsvedtaket og oppstarten. Dette henger sammen med anbuds- og tilbudsrunde. I beste fall kan vi komme i gang med anleggsarbeidene i august 2005. Nilssen peker på at det er stor forskjell i pris på et dagalternativ og en 3440 meter lang tunnel under Kaldvell. Vei kommer på 583 millioner, tunnel på 888. - Differansen er på vel 300 millioner. I tillegg kommer utgifter til en tunnel som skal frakte overskuddsmasser ned mot Kaldvellfjorden. Den blir på en kilometer og vil koste 35 millioner, sier Nilssen.Han mener det må vurderes hvor mye penger man legger ned i dette prosjektet i forhold til andre tiltak. Dette kan skape presedens- Vil veivesenet komme med innsigelse dersom Lillesands politikere går inn for tunnel under Kaldvell?- Det kan jeg ikke svare på. Det er kun regionsjefen som kan fremme innsigelse på vegne av vegvesenet. I vårt brev til kommunen har vi imidlertid sagt at det bør anlegges et dagalternativ over Kaldvellheia, sier han.- Om mekling ikke fører fram, går saken videre til Miljøverndepartementet. Hvor lang tid tror du en behandling der vil ta?- Vegdirektoratet kontaktet departementet om dette, og svaret gikk på fra et halvt til to år. Men dette tror jeg varierer veldig, sier Nilssen.Seniorkonsulent Arild Syvertsen i Unico legger til:- Om vi ser på signalene fra veikontoret, er det grunn til å tro at det vil bli reist innsigelse. Men her må man se hva som kommer fram i høringsuttalelsene. Hvis Lillesand vedtar lang tunnel, er det imidlertid mye som tyder på at det blir en konflikt som må håndteres gjennom mekling.- Blir det en omfattende konflikt, kan en selvfølgelig risikere en utsettelse av E 18. Hvor mye kan jeg ikke svare på. 300 millioner synes vi er mange penger. Det er vi som forvalter de pengene for oss alle, sier Nilssen.Han peker på at en tunnel vil medføre relativt store høydeforskjeller, fordi man skal under Kaldvellvassdraget. På det laveste vil tunnelen ligge fem meter under havnivå. Opp mot Barbro Slott blir det en stigning på 65-70 meter, 4,5 prosent. Dette er tett opp mot de nye maksimalgrensene på 5 prosent. Fullastede trailere vil miste betydelig fart, beregnet til rundt 40 kilometer i timen. Man har i dag inne finansiering av en to- og trefelts vei, ved statlige tilskudd og bompenger. - Så spørs det hva vi gjør for å få dette opp på et firefelts nivå, sier Nilssen.