KRISTIANSAND: — Ser du sånn på det, er jo kapasiteten sprengt, sier Raymond Solaas i Kristiansand Parkeringsselskap. I år har selskapet delt ut 410 sone-parkeringskort til de som bor i Posebyen. Beboerne må da kjempe om de 410 parkeringsplassene for soneparkering som finnes.Solaas tror likevel ikke at problemet er akutt fordi bilene praktisk talt aldri står der på likt, men mener folk ikke kan forvente å få parkere rett utenfor leiligheten sin.- For å være ærlig: Det er ikke mye å gå på her. Utviklingen fremover er avhengig av hvilke parkeringsnormer man vil ha i fremtiden, sier Solaas, og sikter til plan- og bygningsetatens regler for nye boenheter.I dag sier plan- og bygningsloven at hver nye boenhet skal ha parkeringsplass på egen grunn. Utbygger kan kjøpe seg fri fra dette ved å betale 20.000 kroner. I så tilfelle har beboeren ikke rett til soneparkeringskort.- Hvis summen øker, vil kanskje flere lage til parkeringsplass på egen grunn og heller bruke den, sier Raymond Solaas.Bjørn Harald Andersen i plan- og bygningsetaten er klar over problemet.- Vi kan ikke gjøre noe. Bare et politisk vedtak kan forandre forholdene, sier han, og peker på at personer som vil skaffe seg bosonekort er økende fordi det blir stadig flere leiligheter som blir delt opp og leid ut som hybler.Selv om Posebyen er pressområdet, blir parkering et stadig økende problem også i resten av Kvadraturen. Siden 1992 har befolkningsveksten jamfør Folkeregisteret økt med 17 prosent, men fordi studenter ofte unnlater å melde flytting, er tallet sannsynligvis betraktelig høyere. - Vi har ingen øvre grense for når vi ikke skal dele ut flere parkeringskort, sier Raymond Solaas, som kan konstatere at antall utdelte sone-parkeringskort i Kvadraturen har økt med 7,5 prosent fra i fjor til i år.- Det er en veldig stor økning å gå fra 695 til 747 på ett år. Gatene blir ikke lengre, avslutter en oppgitt Raymond Solaas.monika.b.birkeland@fedrelandsvennen.no