LYNGDAL: — Veien skal nok stå ferdig som forutsatt 1. desember neste år. Litt mer usikkert er det nok om budsjettet på 180 millioner kroner vil holde, sier Egil Tveide i Statens vegvesen.Han er byggeleder for det som egentlig er et rassikringsprosjekt på riksvei 43 i Lyngdal. Siden anleggstart 17. januar i år har gravemaskiner og bulldosere kjørt i skytteltrafikk i området mellom Bukkesteinen og Aunevik. Her skal den mest svingete og rasutsatte delen av riksveien legges helt eller delvis om, og to av den fem kilometer lange nye veibiten vil gå i tunnel. Bukkesteintunnelen blir med sine 910 meter den lengste, Ørnheitunnelen (830 meter) og Bankan (230 meter). Sistnevnte er den eneste tunnelen som det nå er gjennomslag i.- Arbeidet med Ørnheitunnelen som ligger i midten, er spesielt vanskelig. Påhuggsområdet i østenden er så porøst og rasfarlig, at fjellet fremstår mer som en ur enn fast fjell. Her må vi nok bygge et lengre overbygg, sier Egil Tveide.For å utnytte de store steinmassene skal den nye traseen på flere steder legges fyllinger i viker langs fjorden. Fordi det på sjøbunnene er så mye leire, må til sammen 30.000 kubikkmeter løsmasse mudres opp før sprengningssteinen kan tippes. Det byr også på utfordringer at bunnen på flere steder går bratt nedover mot 100 meters dybde.Byggingen av ny riksvei 43 inngår som et av ni prosjekter i Listerpakken, som totalt har en kostnadsramme på over 1,6 milliarder kroner. Riksvei 43 er budsjettert til å koste 180 millioner kroner. Av dette utgjør 134 millioner kroner hovedentreprisen til Skanska. I tillegg kommer moms, elektroarbeid og planleggingskonstnader.For øyeblikket er rundt 60 mann og 25 anleggsmaskiner i arbeid på veiprosjektet.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no