Det var på et møte mandag, der også Haukeliveien AS var representert, at regionrådet fattet dette vedtaket etter den overraskende meldingen nylig om at høydebegrensingene i tunnelene over Haukelifjell nå blir innført i praksis. Tunnelene blir stengt for vogntog som er over fire meter høye. Tunnelene er så lave at vogntogene må over i motgående kjørefelt, med den trafikkfaren det medfører. Videre mener regionrådet for de fem setesdalskommunene at det ikke er akseptabelt at høydebegrensningene for disse tunnelene blir praktisert på en mer restriktiv måte enn for tilsvarende veisamband. Skulle imidlertid slik innstrammet likhetsbehandling skje, vil store vogntog på vei vestover Sørlandet og Rogaland havne på nifsere veier, mener regionrådet. Da kan det komme på tale å kjøre «Stavangerveien», riksvei 42 fra Hornnes, over Tonstad for å unngå lave tunneler på E 39.Til telemarksavisa Varden sier stasjonsjef Asbjørn Skåland ved Flekkefjord politistasjon at det vil bli en ren katastrofe om trailerne blir sendt over riksvei 42. Denne veien er ikke dimensjonert for slik trafikk, da det er smal vei og mange krapper svinger. Skåland sier at Statens vegvesen ikke kan ha tenkt over hva de gjør om de sender store trailere på riksvei 42.Ordfører Kay Jeiskelid i Bykle kommune krever statlige midler så raskt som mulig til å grave seg ned i veibanen i tunnelene, samt utvide dem i bredden for at E 134 skal kunne møte dagens tungtransport.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no