KRISTIANSAND: — Det kan få dramatiske konsekvenser at Høyre og KrF gikk med på en dårligere miljøpolitikk i byen for å få Frp med på å sikre en fortsatt rotete holdning til bygging i strandsonen, sier SVs Torbjørn Urfjell.Han mener bystyret på få minutter onsdag kveld snudde opp ned på mye av den politikken det har vært bred enighet om i årevis, og som Kristiansand har fått nasjonal honnør for å ha satt i gang. Forundret fylkesordfører

Også fylkesordfører Thore Westermoen er forundret. Han mener Kristiansand nå utfordrer viktige deler av det store areal- og transportplan-samarbeidet som bykommunen er sammen med nabokommunene om.- Her er reduksjon i biltrafikk og satsing på buss noe av målsettingen. Vi får store utfordringer i samarbeidet med den politikken som det plutselig nå legges opp til i Kristiansand, sier Westermoen. Den nye politikken:

Her er de detaljerte konsekvensene av Høyre og KrF plutselig støttet Frp i parkeringspolitikken:Før har det vært relativt bred enighet om å innføre restriktive tiltak for å få ned biltrafikken. Nå er det vedtatt at begrensninger for bilene ikke skal gjennomføres.Før har det vært enighet om å prioritere myke trafikanter og kollektivtransport. Nå er det vedtatt at viktige og nødvendige veiprosjekter må gå foran satsing på myke trafikanter og kollektivtrafikk.Før har det vært enighet om å slutte med minimumskrav og heller innføre maksimalkrav for antall parkeringsplasser ved nybygg. Nå skal minimumskrav fortsatt gjelde, og dermed prioriteres bilene.Før har det vært enighet om bymiljøets tåleevne skal ligge til grunn for parkeringspolitikken og at antall langtids-p-plasser og kantsteinsparkering skal begrenses i Kvadraturen og langs Bussmetrolinjen. Nå er dette endret til at man fortsatt skal legge til rette for gode muligheter for sentral parkering og langtidsparkering.- Det var helt useriøst det Høyre og KrF gjorde da de kom Frp i møte. Viktige, tunge spørsmål er med ett snudd på hodet. Jeg vil like å se hvordan de skal følge dette opp i praksis. Det kan bli veldig mye rart fremover, mener Aps Mette Gundersen. Frykter for bussmetroen

Urfjell synes situasjonen er veldig alvorlig.- Hele bussmetroen og kollektivsatsingen settes i fare. Vi får belønningsmidler til bussatsing på betingelse av bussvekst og bilreduksjon. Nå går vi helt motsatt vei. Mye av det som er bygd opp og som Kristiansand roses for, kan bli revet ned på kort tid, sier han.Miljøvernsjef Øystein Holvik i Kristiansand kommune sier bystyret onsdag vedtok en politikk som er i direkte motsats til målene i ATP-samarbeidet som bystyret tidligere har gått så sterk inn for.Fylkesordfører Westermoen er enig i at bystyret har rotet til noe veldig:- Å blande det interkommunale samarbeidet om bussatsing, parkering og miljøpolitikk i byen sammen med sjøbodsaken på Flekkerøy, virker underlig og uklokt, sier KrF, eren Westermoen.